Символът Махса Амини

17:50, 18 сеп 23 / Защо ни е важно Шрифт:
Вангелия Чорбаджийска

Цял Иран протестира отново, за да отбележи годишнината от смъртта на Махса Амини, 22-годишната жена, починала в ареста на иранската морална полиция, след като е задържана за предполагаемо неправилно носене на хиджаб.

В деня на възпоменанието агенти на държавната сигурност нахлуват в дома на Амини и възпрепятстват родителите на починалото момиче да посетят нейния гроб.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Daniel Irungu

По същия повод Иран също засилва и репресиите срещу дисидентите. Дни преди възпоменателната церемония силите за сигурност предприемат действия за сплашване на гражданите, като открито инсталират камери за наблюдение в родния град на Махса Амини, както и на гробището, където е погребана.

Много се изписа и изговори за цената на човешкия живот в Ислямската република. Особено извън Иран.

Както често се случва по отношение на тази страна, в разглеждането на подобна ситуация има елементи на пожелателно мислене, но и голяма доза практичност. Макар и самите иранци да се шегуват с това колко много идентичности има страната им, ислямската държава засега удържа на натиска.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Abedin Taherkenareh

И все пак промяната постепенно настъпва.

Много иранки, чийто основен девиз сега е ,,нормален живот“, започват да проявяват повече смелост да се разхождат по улиците с напълно непокрити глави. Жени с разнообразни цветни прически работят извън домовете си, без видимо да изпитват страх от силите за сигурност, окупирали ъглите на главните пътни артерии.

Защо ни е важно?

Историята на Махса Амини се е преврнала в движеща сила на протести, водени от жени и момичета в цял Иран, както и отвъд него. Захвърляйки забрадките си в знак на неподчинение, те желаят края на една дисфункционална система, владееща Ислямската република.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Abedin Taherkenareh

Постепенно ,,Движението Махса“ се превръща в най-сериозното предизвикателство за легитимността на управляващите духовници в Иран, откакто те поемат властта през 1979 г. Въпреки заплахата от по-строг правителствен контрол, много граждани вече не желаят да  се подчиняват.

През последните 40 години за Ислямската република проблемът с носенето на хиджаб е поставен на идеологическа основа. Той е като червена линия.

Интересното е, че и режимът и младите хора, в действителност имат сходна цел - да не се връщат към това, което някога е било. Но всяка от двете страни избира свой собствен метод за постигането ѝ.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Abedin Taherkenareh

Основният разлика помежду им е наличието на свобода на личния избор.

Мнозина поддръжници на режима си представят загубата на битката за хиджаба като на предателството към родината, а то никого не е било допустимо според правилата на иранската държава. Това се дължи главно на обстоятелството, че образът на жените според иранската политика за дълъг период от време е бил асоцииран с придържане към носенето на хиджаб.

Но докато иранският режим все още вярва в успеваемостта на насилственото прилагане на религиозната догматика, то мисленето на обикновените хора се повлиява по-лесно  от нещо, което чувстват по-близки до себе си.

Снимка: ЕПА/БГНЕС/Abedin Taherkenareh

Историята на Махса Амини всъщност не приключва с нейната брутална смърт. Тя продължава да живее чрез масата жени, които продължават да бъдат жертви на жестокостта на един режим. Както и чрез онези, които не се отказват от мечтата си да променят своята държава.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама