Високи нива на кръвната захар: какво да хапваме и какво да избягваме?

09:08, 26 май 23 / Любопитно 25 2015 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Правилната диета помага за контролирането на кръвната захар като поддържа нивата ѝ под контрол, намалява рисковете от усложнения, контролира нивата на мазнини не на последно място управлява теглото.

Поради това е важно хората, страдащи диабет да са наясно кои храни са полезни за контрола на кръвната захар и кои храни е добре да избягват.

Кои храни помагат за контрола на кръвната захар?

Бобови растения

Храни като леща, боб, нахут, грах са полезни за хората страдащи от това заболяване, тъй като съдържат висок процент на водоразтворими фибри, които помагат за поддържане на кръвната захар под контрол.

Освен това, благодарение на наличието на фибри, бобовите растения повишават усещането за ситост, което помага за контролиране на теглото.

Зеленчуци

Подобно на бобовите растения, и зеленчуците помагат за контролирането и усвояването на захари от тялото.

Включването на почти всички свежи зеленчуци е полезно, но най-добри за противодействие на високата захар са зелените листни зеленчуци като спанак, маруля, зеле, рукола, аспержи и броколи.

Източник на изображение: pixabay.com

Пресни плодове

Плодовете съдържат естествени захари и осигуряват нужните на тялото витамини и минерали. Консумацията от хора с диабет обаче трябва да е в умерени количества.

Добре е да се хапват предимно пресни, свежи плодове като ябълки, круши, портокали, ягоди, мушмули, кайсии, праскови и малини.

Пълнозърнести

Тези храни гарантират отлично снабдяване на организма с фибри, плюс това усилват усещането за ситост и държат нивата на глюкоза и мазнини под контрол.

За страдащите от различни форми на диабет много полезни са пълнозърнестият хляб, киноа, кафяв ориз, овесените ядки, пълнозърнестите храни със семена от чия, слънчогледови, тиквени семки и други.

Храни, богати на протеини

Освен, че са полезни за сърцето, храните богати на протеини помагат за контрола на захарта. Затова е добре да бъдат включени в диетата, като разбира се не бива да се прекалява с консумацията им.

Препоръчителни за диабетици са храни, богати на протеини като:

  • - Риби, богати на Омега киселини като сьомга, сардини, скумрия и дъгова пъстърва;
  • - Морски дарове включително миди,раци,омари, стриди;
  • - Пуйка и пиле (без кожа);
  • - Извара;
  • - Тофу;
  • - Яйца;
  • - Фасул и варива;
  • - Ядки.

Кои храни е добре да се избягват?

Храни, съдържащи рафинирани захари

Тези храни повишават стойностите на кръвната захар, затова е силно препоръчително да бъдат избягвани.

С високо съдържание на рафинирана захар са:

  • - Домакинска бяла захар;
  • - Конфитюри;
  • - Сладки закуски и сладкиши;
  • - Сосове;
  • - Масло и маргарин;
  • - Консервирани плодове;
  • - Плодови сокове (ако не са домашно изцедени, а от кутия);
  • - Газирани напитки;
  • - Преработени храни като салами и други.

Източник на изображение: pixabay.com

Бял ориз и храни от бяло брашно

Храните от бяло брашно е добре да бъдат избягвани, тъй като са с високо съдържание на въглехидрати, които пък подпомагат повишаването на захарта в кръвта.

Препоръчително е да бъдат избягвани храни като бял хляб, както и продукти, произведени от бяло брашно.

Тези храни могат да бъдат заменени с продукти, произведени с брашно от киноа, елда, спелда и други.

Консумацията на бял ориз също трябва да се избягва, тъй като е богат на нишесте и въглехидрати и според проучване, проведено през 2012 година високата консумация на ориз увеличава риска от диабет с 11%.

Подсладени напитки

Плодовите сокове в кутии, нектарите както и газирани безалкохолни трябва да бъдат избягвани от хората, страдащи от диабетни заболявания, тъй като те не само бързо повишават кръвната захар, но и произвеждат т. нар. празни калории, които са сред виновниците за увеличаване на теглото.

Богати на мазнини сирена

Сирена като маскарпоне, горгонзола и други отлежали сирена не се препоръчват за консумация от диабетици, тъй като допринасят за повишаване на холестерола и триглицеридите в кръвта.

Пържени храни

Консумацията на пържени храни като пържени картофи, пържени меса и салами също не е препоръчителна, тъй като пърженото може да причини гликемични пикове.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама