Феноменът ,,Johatsu”

06:42, 06 юли 23 / Защо ни е важно Шрифт:
Вангелия Чорбаджийска

Всяка година в Япония изчезват десетки хиляди души. Някои се завръщат по-късно, но други изчезват напълно, превръщайки се в това, което се описва като ,,изпарен човек“ или ,,Johatsu”. Феноменът е достатъчно често срещан в страната, за да може благодарение на него да се изгради цяла индустрия.

Не става дума за отвличане или самоубийство!

Десетки хиляди изчезват за известно време, самоизолират се или започват живота си от нулата. Една от основните причини за ,,Johatsu” е срамът. Изпарилите се често са  загубили работата си, имат неуспешен брак или голям дълг. Много японци предпочитат да „напуснат“ старата си самоличност и да заживеят невидимо в Япония.

Снимка: PIXABAY/Christian

,,Johatsu” е алтернатива за тези, които не могат да се изправят срещу срама, но и не искат да посегнат на живота си.  Тези хора просто изчезват и обикновено трудно могат да бъдат намерени, защото японският закон за неприкосновеността на личния живот е в тяхна услуга. Семействата на изпарения нямат пълната подкрепа на държавата, за да го намерят, тъй като проследяването на банкови и картови движения е възможно само при наказателни дела.

В съвременна Япония хората се „изпаряват“ с помощта на така наречените ,,Night Moving Companies’’. В зависимост от това с колко вещи разполага някой, който иска да избяга, колко далеч иска да се скрие и кога желае да използва услугата, цената на операцията варира между 450 и 2600 долара. Тя може да се повиши при взимане на дете или в случай на бягство от събирачи на дългове.

Снимка: PIXABAY/Abdulla Binmassam

А за тези, които не могат да си позволят услугите за нощно преместване или желаят да се справят с това сами, има публично достъпни ръководства за ,,Johatsu”.

Защо ни е важно?

Съществува теория, че суровата работна култура на Япония, в комбинация с липсата на подкрепа от семейството и общността, допринася за разпространението на ,,Johatsu“. Хората се изпаряват по редица причини, включително депресия, пристрастяване, сексуална неуместност и желание за изолация. Но има и определени културни фактори, които правят тези причини много по-сериозни за японците, отколкото навсякъде другаде.

Снимка: PIXABAY/Masashi Wakui

В Япония взаимоотношенията на хората са силно повлияни от  разбирането им за дълг и задължение. В отношенията, основани на дълг, това, което другите мислят или вярват, има силно въздействие върху поведението на индивида. Срамът възниква, когато човек чувства, че не е успял да изпълни задълженията си или очакванията на другите.

За сравнение - културата на Запада се основава на чувството за вина, за което най-често отговорност носи светът.

Срамът от това да натовариш семейството си с дългове, да преминеш през развод, което винаги е било голяма рядкост в азиатската страна, или това да напуснеш работа, е непоносимо за много от японците.

Това ги оставя с малко възможности за действие. Могат да посегнат на живота си, да работят до смърт или да се превърнат в ,,Johatsu”.

Снимка: PIXABAY/Takatoshikun

В Япония понятието за ,,лице“ се институционализира до такава степен, че то се превръща в критерии за специфично поведение. Загубата на репутация създава много по-голяма тревога, отколкото нейното спечелване. Животът на човека се измерва чрез неговата репутация и социално положение. Независимо дали става въпрос за семейни, приятелски или бизнес отношения.

Избралите да се превърнат в ,,Johatsu” се отказват от собственото си ,,лице“ в името на това на близките си или ли в търсене на бягство от вече разрушената си репутация.

 

 

 

Ключови думи
Напишете коментар
Коментари: 2
1 Анонимен 11:30, 06 юли 23

Много интересна статия!

2 Анонимен 20:21, 07 юли 23

Ле,ле какви ценности имат японците.....Я си представете нашите политици помияри да имат срам?!Жалко,че няма възможност като ни писне от простотиите и предателствата им и ние да ги изпаряваме ,ама без право на връщане!!!!!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама