Държавата мисли мерки срещу нарастващия брой жертви по пътищата
16:22, 24 юни 15 / Политика
25
366
Шрифт:
Тема на дискусията с народните представители бе "повишаването на безопасността на движението по пътищата и мерките за намаляване на пътнотранспортните произшествия със средни и тежки повреди или смърт".
„В последната година отчитаме 294 загинали и около 700 ранени при пътнотранспортни произшествия“, мрачно започна силовият министър Бъчварова. Катастрофите с пешеходци били около 30% от общите ПТП-та, докато в 97% от случаите те са по вина на водача. Основата цел на държавата, когато търси санкции и решения, трябвало да бъде насочена към водачите.
По думите на вътрешния министър основна причина за катастрофи е несъобразената скорост, която причинила 35% от катастрофите, а неправилни маневри са отговорни за 16,3 на сто от пътните инциденти. Отнемането на предимство на МПС е създало 17,8% от ПТП-та, а при употреба на алкохол – 3,46 на сто . 71% от случаите на катастрофи са в населените места, като 89% от тях са се случили в големите градове.
„Имаме дефицит на наложените санкции. Вторият приоритет е търсенето на законодателно решение как да се направят мерките по-категорични и ефективни. Трябва да има акцент върху рецидивите, защото те заемат голям процент от причините за катастрофи“, завърши Бъчварова.
„България беше тръгнала по пътя на намаляването на жертвите по пътищата, но статистиката показва, че те отново започват да се увеличават“, констатира Лиляна Павлова. По думите й редица анализи показвали, че липса на камери по пътищата, а също и непроведените законодателни промени са част от причините за тази тревожна тенденция.
Регионалният министър е на мнение, че трябва да бъде променени и ограничителните мерки по отношение на подзаконовата уредба, както и на прилагането й на практика.
Министерството на регионално развитие и благоустройството от 2012 г. е предприело инициатива за цялостна промяна на подзаконовата нормативна уредба, като са били въведени допълнителни изисквания за мантинелите. Към момента работи и междуведомствена работна група със специалисти от УАСГ, които разработват мерки за безопасност по пътищата.
„В следващите броени дни ще има промени в съществуващите уредби, които ще се отнасят за буслентите и велоалеите. Те създават проблеми в в градското развитие и са предпоставки за ПТП-та“, убедена е Лиляна Павлова.
Според нея се налага и цялостно ремонтиране и обновяване на републиканската пътна мрежа, като до момента едва 2000 от 20 000 км са изцяло рехабилитирани с мантинели, знаци и маркировки.
„Останалата пътна мрежа не отговаря на критериите. Причината е липсата на финансиране, което цялостно да отговори на изискванията за нашата пътна мрежа“, допълни регионалният министър и обясни, че общинските пътища също не отговаряли на критериите за безопасност.
Сотир Цацаров разкритикува Закона за административните нарушения и наказанията, където били необходими ключови промени.
„Може да се премине към един ясен и комплексен подход, при който да се набележат няколко неща, които да бъдат свършени. Работим в една и съща насока. В самата прокуратура се работи върху един анализ на законодателството и престъпленията по транспорт", обясни Цацаров. По думите му трябва да се набележат приоритетите и да се извадят тези, които са най-важни и осъществими.
Обвинител номер едно е на мнение, че „всеки от изпълнителната, законодателната и съдебната власт осъществява някаква дейност, но не върви паралелно със системата“. Законът пък бил в ужасно състояние, като санкцията трябвало да бъде ясна и действена.
Транспортният министър начерта основните действия пред воденото от него ведомство в борбата си с катастрофите по пътищата. Ивайло Московкси ще съсредоточи усилията си към поведението на водачите, безопасността на инфраструктурата, нивото на безопасност на автомобилни парк, нормативната база и законовите промени.
„Качеството на провеждане на обучение и изпити за квалификация за управление на МПС трябва да се повиши“, обясни Московски. Той припомни, че изпитите ще бъдат провеждани на електронен носител и таблети. Целта е да се избегне възможността за манипулация.
Относно методите на обучение също било важно да се проведе обществен дебат за това дали курсовете за получаване на квалификация за управление на МПС да продължават да се осъществяват по досегашния модел.
„Трябва да знаем дали обществото вярва, че часовете за обучение са достатъчни, както и дали трябва да бъде върнат полигонът за курсистите. До голяма степен младите шофьори в голям процент от времето управляват автомобилите си в градските условия. Тук идва въпросът дали да бъдат придружавани в определен период от време от хора с по-дълъг опит зад волана“, изложи идеите си Ивайло Московски.
Нивото на автопарка също било от значение. 40 и 50-годишни автобуси се движат по пътищата на страната и трябва да бъде ясно дали те са годни да превозват хора само след преминаването си на един годишен преглед.
Възможно е да бъде сложен ограничителен праг за автомобилите, които са надвишили определена възраст. „Не бях съгласен да се увеличат годините на такситата. Докато бъдем популисти по тези теми, ще продължаваме да създаваме предпоставки за катастрофи“, отсече Московски.
Добави коментар