Работодателите отчитат остър дефицит на 200 професии
20:06, 26 юни 15
25
440
Шрифт:
Въпреки позитивите от въвеждането на дуално обучение,за него са информирани само малко над 18% от работодателите и към 32% от средните професионални училища. Цели 22% от предприятията и над 4% от професионалните гимназии изобщо не са запознати с тази система. Това прави педагозите скептични относно скорошното въвеждане на обучението чрез работа.
„Тук не става въпрос само за обучение, но и за работа на трудов договор. Един от проблемите, които посочват работодателите е, че около 200 професии стават дефицитни – не могат да се намерят хора с квалификация. От професионалните гимназии пък имат проблем с това да запълнят паралелките си. Около 60% не могат да изпълнят план приемът. Тук се появява феноменът „защитени професии“, обясни ръководител на Националния център за оценка на компетенциите в БСК, Томчо Томов. Той е категоричен, че трябват спешни мерки за въвеждане на регулиране на т. нар. „защитени професии.
Сред професиите със сериозен дефицит са техници, монтьори, оператори на машини и съоражения. Най-остър недостиг има в строителството, машиностроенето, химическата промишленост, металургията.
Другите проблеми, които очертават работодателите са с уменията на младите специалисти. Всеки втори или трети работодател твърди, че липсват основни меки умения, като трудова и технологична дисциплина (47,3%), отговорност и и ангажираност (37,2%); желание за продължаващо професионално усъвършенстване (35%); организираност и лична ефективност (34%).
Работодателите очакват държавата да стимулира старта на процеса, като финансира основните възнаграждения на обучаващите се чрез работа (73%), разходите за осигуровки на обучаващите се (41%) и като предостави данъчни облекчения за предприятията, включили се в системата за дуално обучение (41%).
„Необходима е широка разяснителна кампания за положителните елементи в дуалното обучение“, категоричен е Божидар Данов, председател на БСК.
Работодатели и педагози смятат, че е добре въвеждането на дуалното обучение да стартира пилотно само с професии и специалности, за които има условия в дадения регион. Категорично се настоява за прекратяване на тенденцията на закриване на паралелки и професионални гимназии.
Добави коментар