Биволъ: ЕК може да ни глоби със 100% от парите за ВЕИ
12:32, 27 авг 15 / Политика
25
465
Шрифт:
Още в началото на тази година в Министерство на земеделието и храните и във Фонд "Земеделие", който отговаря за изпълнението на програмата, е получено писмо, че парите по мерки 311 и 312 са спрени.
"Спирането на разплащането на средствата е в резултат на „последователната политика” на Румен Порожанов и Васил Грудев, като директори на ДФЗ. С писмо от 2 декември 2014 Комисията е уведомила българските власти (Министерство на земеделието и Държавен фонд „Земеделие“), че в следствие на извършена проверка от одитните служби на Комисията през 2012 г. с номер RD/2012/806/BG, ЕК възнамерява да приложи финансова корекция в размер на 28 000 000 евро за проекти свързани с ВЕИ. Тъй като българските власти не са предприели съответните мерки за разрешаването на проблема", пише "Биволъ".
На 2 март 2015 г. Комисията изпраща следващо писмо, но отново няма ответни действия от Порожанов и Грудев. Така се стига до унизителната развръзка – спиране на парите по всички проекти за ВЕИ. Същите, които са реализирани по мерки 311 и 312 на „Селската програма”. Времето определено не работи в полза на България. Крайният срок за подаване на окончателни заявки за плащане е 15 септември 2015. На 10 юли 2015 г. ЕК отказва удължаване на срока за разплащане по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. Така очакванията са Комисията да наложи 100% корекция върху плащанията по проектите за ВЕИ. Това са 341 обекта, финансирани с 68 000 000 евро от ДФЗ.
Още през 2012 г., по време на първия одит на ЕК по мярка 311 и 312, инспекторите констатират следния порок в българската практика:„…Съдът на Европейския съюз потвърди (дело С – 379/98), че преференциалните цени наложени от публичния орган (ДКЕВР – в случая регулаторен орган), са икономическо предимство с публичен характер. Службите на Главна дирекция „Земеделие и развитие на селските райони“ считат, че разликата между редовната енергийна цена и преференциалната цена за зелена енергия, определена със закон, представлява допълнителен източник на финансиране, предоставен от държавата чрез националното и законодателство, тъй като предполага гарантирани печалби без никакъв търговски риск. Тези допълнителни приходи следва да бъдат взети под внимание от българските органи при проверка на спазване на таваните за съфинансиране от ЕЗФРСР. Въпреки, че е напълно приемливо бенефициенти да реализират печалба от продажба на електроенергия, произведена чрез финансово подкрепяни инвестиции (всяка съфинансирана инвестиция в селското стопанство би трябвало да има същия ефект), това следва да бъде постигнато с продажби на пазарна, а не на преференциална цена…“
Печалбата само от преференцията на цената на зелената енергия е, както следва за централа пусната 2011 г – 209%, за пусната 2012 – 121%, за 2013 – 64%. С други думи европейските средства са послужили, да направят по-богати определени политически кръгове, произвеждащи и търгуващи с „зелена“ енергия, без самите те да инвестират свои средства в това начинание. Още в началния период на програмата, ЕК е открила горепосочения порок, но никой от чиновниците в МЗХ и ДФЗ не си е направил труда и да го отстрани. Или просто не е пожела да го направи. 3 години подред ДФЗ под ръководството на Порожанов изпраща следния отговор на комисията: „Българската страна не приема констатацията на ЕК“. Не се предприемат никакви корективни действия и в крайна сметка ЕК спира плащанията по мерки 311 и 312 на Програмата за развитие на селските райони.
Цялото разследване може да видите ТУК
Добави коментар