„Езиково кафе“ събира цял свят в едно столично заведение (снимки)
11:43, 28 дек 15
25
1255
Шрифт:
От две години насам, всеки месец в различно столично заведенията се организира т.нар. „езиково кафе“. Идеята е на JCI – България (Junior Chamber International), по-известна у нас като Международна младежка камара. Целта на „езиковото кафе“ е посетителите му да общуват на чужди езици.
За последно то се състоя на 17 декември в един от баровете, намиращ се на пешеходната зона на бул. „Витоша“. За целта бе осигурен цял етаж за гостите на събитието.
Посетителите се посрещат от организаторите на „езиковото кафе“. Една от тях е Яница Димитрова, която разказа пред София Topnovini.bg подробности около проявата.
След кратък разговор с организаторите всеки от гостите се регистрира като участник. След това трябва да избере поне едно стикерче, на което има поле за името му, както и знаме на държавата, чийто език владее.
Пътят на госта продължава към помещението, което е леко променено. На всяка маса е поставен по един лист с отпечатано знаме – английско, руско, немско, испанско, италианско, японско, китайско или арабско. Всеки сам решава на коя маса да седне и колко време на прекара на нея преди да се премести на друга, отговаряща на познанията му.
Най-редовните посетители на „езиковото кафе“ са български студенти на възраст между 20-30 години. Чужденците, живеещи у нас, също проявяват интерес, но те предимно търсят събеседници, с които да развиват познанията си по български.
„Когато знаеш чужд език и живееш в България често се случва така, че не можеш да го упражняваш. Знаеш го и искаш да го обогатиш или поне да задържиш нивото, до което си достигнал. Затова решихме да намерим място, в което това да се случва безплатно“, започва разказа си Яница.
„JCI - language cafe“ за първи път е създадено в България преди 2 години. От тогава то се организира всеки месец на различно място в София, Пловдив и Варна.
С резервацията на заведението се занимават организаторите, като всеки от гостите е свободен да поръча каквато напитка желае. Куверти и такси не се заплащат.
Яница ни сподели, че е разбрала за организацията JCI именно от „езиковото кафе“.
„Чудех се къде да отида на Хелоуин и разбрах за инициативата. Аз обичам да се развивам и ми допадна идеята“, казва тя и допълва, че владее английски и немски и донякъде френски и руски език.
По думите ѝ напоследък се наблюдава интерес и от представители на арабската култура. Въпреки че езикът им у нас все още не е добил особена популярност, всеки месец участие взимат няколко араби. През ноември са дошли и глухи хора, които са дали кратък урок за езика на глухонемите. За всички са били изготвени специални листове с азбуката на хората в неравностойно положение.
На 17-и декември сред присъстващите бяха и редица български студенти, учещи зад граница. Те споделиха пред София Topnovini.bg, че са дошли за да почувстват онова, което им липсва в България – езиковото и културно многообразие на Европа, където всеки ден се срещат с различни хора от всички краища на света. Беше дошла и една украинка, която живее и работи у нас като учител по английски.
„Ако си активен, искаш да се развиваш и знаеш някакъв чужд език, то „езиковото кафе“ е точно за теб. Препоръчвам на всички да дойдат. От една страна разговаряш на чужд език, което не е същото като да четеш или да гледаш филм. Ти си активен, защото го практикуваш. Другата полза е, че се запознаваш с много хора и винаги имаш повод да заговориш когото и да било“, обясни ни Яница.
Опитът ѝ показва, че рекламата на инициативата работи най-вече във „Фейсбук“. Организаторите изпращат и имейли на вече посетители събитието.
„От „уста на уста“ също работи. Много често хора ми казват: „Един приятел ми каза за събитието. Той не дойде, но аз съм тук“, сподели Яница.
Партньори на „езиковото кафе“ са Българска търговско-промишлена палата, Висше училище по застраховане и финанси, както и много неправителствени организации.
JCI има свои представители в над 100 страни. У нас за 5 години е създала структурите в София, Пловдив и Варна. Финансирането на проектите на JCI се спонсорира от различни компании в зависимост от събитието.
Добави коментар