Директорът на завод „Спартак”-Бургас: Идиотите, които още произвеждат в България, не са много
15:37, 21 яну 16
25
2764
Шрифт:
Яков съобщи, че в момента в цялата страна има около 108 хил. души, които са заети в производството на машиностроителна продукция. Но основният проблем за индустриалците у нас е дефицитът на квалифицирани кадри, както и тяхната демотивация да работят качествено.
Ръстът на брутния вътрешен продукт, който за тази година се очаква да е около 3 %, се дължи единствено на това, че усвояваме европейски пари, заяви Яков. Според него големият въпрос, който стои пред нас като общество, е какво ще правим, когато тези фондове спрат. Защото през последните 25 години имаме постоянен дефицит.
„С прости думи – ние сме общество, което харчи повече, отколкото изкарва. В момента цялата система се крепи на база кредити. Но това нещо докога? Ние самите не можем като общество да се самоизхранваме, не можем да се самоиздържаме. Търсим помощ отнякъде – за момента има банки, дават пари. Всяка година 5 милиарда за това, 5 млрд. за онова, но докога ще продължаваме. Ако вашето семейство всяка година взема кредит, защото не му достигат парите, и не го връща, докога тези, които му дават средства, ще го уважават?”, попита реторично директорът на завод „Спартак”.
Голямото строителство, което в момента върви в Бургас, Яков обясни с европейските проекти. Новите автобуси, с които е снабден градският транспорт, също са подарени от Европа. Но след 20-30 години те ще се амортизират, посочи той.
„В момента България като държава не може да произведе собствен автобус. Нито имаме инженерите, които да го проектират, нито работниците, които да го изработят. Ние сме станали поддоставчик на Европа, почти нямаме завършен продукт, който да представим на пазара. И никой не ни е виновен за това, освен самите ние”, заключи Кирил Яков. Според него единственият изход е да започнем да работим, да произвеждаме, за да изкараме пари за наши си автобуси.
Пред репортер на Topnovini.bg Кирил Яков добави, че все пак на фона на цялата страна индустрията в Бургас е в сравнително добро състояние. Това се дължи на няколкото големи работещи завода като „Кроношпан”, „Победа”, „Елкабел”, „Спартак”, „Трансвагон”, „Лукойл”. В по-добра позиция са Стара Загора и Казанлък, защото там са се запазили производствените възможности на старите заводи. На другия полюс е Варна, където всички производствени предприятия са унищожени.
Добави коментар