ДЕОС с 10 въпроса към бъдещия главен архитект на София
10:13, 15 фев 16
25
464
Шрифт:
В тях силно е засегнат въпросът със силния автомобилен трафик в столицата и начините за неговото ограничаване чрез финансови или други стимули, стимулирането на велосипедния транспорт, както и “уникалната в световен мащаб софийска практика на „споделени тротоари“ между коли и пешеходци”.
От ДЕОС поставят акцент и върху възможността Жълтите павета да бъдат обособени като пешеходна зона, каквато практика има в централните части на множество европейски столици, както и за визията на пл. “Славейков” и други части от София.
Специално питане към кандидатите е отправено и за паметника “1300 години България” пред НДК, както и за старите къщи в столицата.
Въпроси са отправени и за екологичното развитие на парк “Витоша”, както и за всички паркове на територията на града.
ДЕОС лансират и любопитна идея под формата на въпрос - приобщаване чрез редовен обществен транспорт на Перник, Елин Пелин, Божурище към столицата и превръщането им в сателитни райони на София, подобно на ред други примери в Западна Европа.
София Topnovini.bg публикува цялото отворено писмо без редакторска намеса:
На 17 февруари 2016 г. ще узнаем списъка от кандидатите, изпълнили формалните изисквания и допуснати до конкурса за нов Главен архитект на София. Използваме случая да отправим нашите въпроси както към тях, така и към комисията, която ще изслуша и разгледа техните концепции, съответно ще има възможност да ги зададе от наше име.
ОТВОРЕНО ПИСМО
Уважаеми г-да Кандидати за длъжността Главен архитект на София,
Уважаема Комисия,
Уважаеми Наблюдатели,
Предвид изключително важния избор на нов Главен архитект на гр. София, ПП ДЕОС представя на Вашето внимание обобщените въпроси на своите членове и симпатизанти към кандидатите за поста Главен архитект на Столична Община. Смятаме за необходимо членовете и наблюдателите на Изборната комисия, а чрез тях цялото общество, да добият представа за възгледите и намеренията на кандидатите по повдигнатите теми и разчитаме на техните искрени отговори с отношение към настъпващия мандат, а не за бъдеще неопределено време!
Въпросите са разделени по теми, както следва:
1) Автомобилен трафик и паркиране
Малко статистика за брой автомобили на 1000 жители: Кьолн – 360, Лайпциг – 338, Хамбург – 331, Франкфурт – 324, Берлин – 289, София – 520.
Какво е Вашето виждане:
1.1. Амбицирани ли сте да докажете, че Столична община има ресурсите още през Вашия мандат да изгради, водейки се от съотношението по-горе, 1,5 до 1,8 пъти по-развита улична и паркингова инфраструктура спрямо споменатите германски градове (които са я постигнали в течение на 68 години) и така да решите проблема със задръстванията и дефицита на места за паркиране?
1.2. Признавате ли безперспективността на досегашната „автомобило-центрична“ политика на градска мобилност и факта, че разширението на метрото не решава от само себе си проблемите с трафика и паркирането, също както и безкрайното строителство на естакади и пробиви. В такъв случай, склонни ли сте да мотивирате чрез финансов и друг способ намаляването броя на автомобилите в града и на паркирането в чувствителни райони? Готови ли сте за очертаващия се конфликт със статуквото?
1.3. Смятате ли за разумно, известна част от днешните т. нар. „кални площи“ между блоковете да бъдат и градоустройствено преотредени за паркоместа, с цел твърдото им настилане и регламентирано паркиране върху тях ?
2) Тротоари
2.1. Ако трябва да степенувате по важност от 1 до 10 (1 – маловажно, 10 – особено-важно) значението на тротоара във Вашата концепция за бъдещето на града, кое число бихте написали?
2.2 Приемате ли уникалната в световен мащаб софийска практика на „споделени тротоари“ между коли и пешеходци? Ако не, подготвени ли сте за предстоящия конфликт с бъдещите Ви колеги по етажите на градската управа, които насърчаваха и умишлено култивираха през годините този начин на разточително и нецивилизовано ползване на автомобил в града, гледайки на привикващите към този начин на живот съграждани като на щедър електорален залеж за изборно изпомпване?
2.3 Какво място във Вашата концепция за развитие на града заема създаването на условия за безопасното придвижване пеша и с велосипед, т. е. непресичането на пешеходни, велосипедни и автомобилни потоци?
3) Исторически център
3.1 Как се отнасяте към идеята за превръщането на ареала на Жълтите павета, в момента кандидат за паметник на културата, в една нова пешеходна зона – част от по-голяма интегрирана зона от Южния парк – бул. „Арсеналски“ – НДК – бул.“Витоша“, пл. „Св. Неделя“ – Жълтите павета – Княжевска градина – Борисова градина – Ловен парк – Зоопарка?
3.2 Какво е мнението Ви за архитектурния конкурс за оформление на пл. „Славейков“, който излъчи за победител проект със запазване на сергиите, недоизказано обрисувани като сгъваеми, събираеми, пеещи, частично разполагаеми, светещи, флоресциращи и т.н. „преместваеми обекти“? Споделяте ли мнението на ПП ДЕОС, че това е една дръзка провокация към софиянци и тестване на границите на тяхното търпение, след четвърт век гледки на битпазар на това място, носещо името на виден народен будител?
4) Недовършени и безстопанствени сгради
4.1 Какво е мнението Ви за станалите ноторни случаи на недовършени и изоставени сгради, които близо 30 години грозят централни части и възлови места на града? Конкретно ще назовем недостроените корпуси на Медицинска академия и Александровска болница, дом „Родна стряха“, безстопанствените ресторанти „Феята“ и „Будапеща“, сградата на Ер Кона до летището, полиграфическия комплекс на спирка „Окръжна болница“?
4.2 Какво е виждането Ви за паметника „1300 години България“ пред НДК ?
5) Култура
5.1 Съзирате ли като проблем за културната идентичност на столицата изчезването на старите градски къщи от нейното лице?
5.2 Кои са десетте паметника на културата на територията на общината, които ще възстановите и социализирате приоритетно?
5.3. Виждате ли проблем със струпването на разнородни, тематично несвързани скулптури и скулптурни композиции в малкото централни градски площи, заделени за излагане на изкуство? Ще търсите ли повече пространства за култура, изява на творци и траен достъп на публиката до техните произведения? Кои открити и затворени места са подходящ според Вас?
6) Витоша
6.1 Кои според Вас са точките за възможен, лесен и екологичен достъп до планината?
6.2 Споделяте ли идеята за превръщането на Витоша в основен символ на столицата, подобно и дори нещо много повече от примерите с хълма Монтджуик над Барселона, Пътеката на философите над Хайделберг, Виктория пик над Хонг Конг и т.н.?
7) Градоустройство
7.1 Виждате ли опасност от презастрояване на Витошката яка, недостатъчен капацитет на ПВ Драгалевци , ПВ Младост-4 и ПВ Симеоновско шосе да поемат потока автомобили в посока центъра, в крайна сметка – обособяване на транспортно отцепени квартали в подножието на планината със стремеж за задоволяване на своите нужди от обществени сгради върху склоновете на планината? Как ще избегнете тази клопка?
7.2 Виждате ли нужда от промени в ОУП?
7.3 Кои трябва да са следващите квартали, които да приютят увеличението на населението на града?
8) Развитие на Столичния метрополитен
8.1 Смятате ли за необходима една следваща метростанция пред ИКЕА и удължаване на Симеоновския лифт до нея като врата за екологичен достъп до Витоша?
8.2.Смятате ли за нужно завършването на т.нар. „осмица“, т.е. втора връзка между метродиаметри 1 и 2 чрез удължаване на метродиаметър 2 до Зоопарка, Студентски град, Зимен дворец, Малинова долина и ИКЕА?
9) Сателитни селища
9.1 Привърженик ли сте на приобщаване чрез редовен обществен транспорт на Перник, Елин Пелин, Божурище към столицата и превръщането им в сателитни райони на София, подобно на ред други примери в Западна Европа?
10) Паркове
10.1 Привърженик ли сте на идеята за пешеходно и велосипедно свързване на възможно най-голям брой софийски паркове?
10.2 Как се отнасяте към проекта за строителство на тенис-зала върху остатъците от ледената пързалка в Борисовата градина?
10.3 Виждате ли все още място, някой от „зелените клинове“ от плана Мусман в посока заобикалящите Софийското поле планини да бъде осъществен, макар в силно орязан вид?
Добави коментар