Зам.-шеф на НС иска изслушване на Борисов и Московски заради жп линията Видин-Медковец
15:51, 17 фев 16 / Политика
25
438
Шрифт:
„Това, което узнахме преди дни е, че жп проектът в частта му Медковец-Видин ще бъде преустановен, няма да се кандидатства за съфинансиране от европейските фондове, което малко ме учудва. Това не е в наш национален интерес, защото Северозападът изостава и ние народните представители сме длъжни да се обединим, без значение дали сме управляващи или опозиция. Разговарях с Вили Лилков да поискаме среща с транспортния министър Ивайло Московски, евентуално и министър-председателя, за да получим отговор в каква посока виждат развитието на този най-слабо развит регион на Европа”, обясни Хайтов.
Той допълни, че може и да има нещо основателно, но в края на краищата се видяло и как беше прекратен търгът за автомагистрала "Хемус".
„Беше прекратен по политическа воля и когато има една силна ясно посочена политическа воля, нещата могат да се случат”, констатира той.
Хайтов беше категоричен, че трябва да се дадат отговори защо се отменило обещаното – това, което е заявено и в предизборни документи.
„Доколкото си спомням, Ивайло Московски водеше листата на ГЕРБ във Видин. В предизборната му кампания беше именно обещанието му за този участък. Ще бъда крайно огорчен, ако икономисаните средства, предвидени за инвестиция в Северозападна България, се насочат на друго място в страната ни. Те са обещани. Далеч съм от мисълта да бъда креслива опозиция и да скандирам за оставки, но трябва да се спазват предизборните обещания, заложени в документацията”, подчерта Хайтов.
Не на последно място, той уточни, че в програмата на правителството има цяла една глава за развитие на Северозапада.
Депутатът от ГЕРБ Петя Аврамова, която също е избрана от Враца, коментира, че няма към момента информация по случая и предстои да се запознае.
Миналата седмица в писмен отговор до депутата от Патриотичния фронт Красимир Богданов, министър Московски обясни, че модернизацията на железопътния участък Видин - Медковец е определена като икономически нерентабилна. По думите му предварителните анализи са показали, че намаленият пътнически и товарен трафик прави обновяването на участъка безсмислено. Индикативната стойност на проекта е над 375 млн. лв., което надхвърля останалия финансов ресурс по Механизма „Свързана Европа” в сектора "Транспорт", който трябва да бъде използван до края на 2016 година – около 264 млн. евро.
Според Московски не трябва да се говори за отпадане на възможността за осигуряване на европейското финансиране за него, а само за отлагането му във времето.
Модернизацията на участъка Видин - София струва между 2 и 3 млрд. лв. Затова е било предпочетено да се подадат икономически ефективни проекти, които допълват други инвестиции в сектора. Такова е довършването на жп направлението Калотина - София - Пловдив - Бургас до 2023 г.
"Страната ни трябваше да избере едното трасе, защото средствата са недостатъчни, за да бъдат изпълнени и двете направления", пише още Ивайло Московски.
Припомняме, че на 14 февруари лидерът на ДСБ Радан Кънев поиска оставката на транспортният министър именно заради този проект. В социалната мрежа „Фейсбук” той написа, че отказът от северозападния жп проект е безотговорност, която граничи с отказ от ключов национален интерес.
„Според мен, това е самостоятелно и достатъчно основание да се иска смяна на транспортния министър“, написа Радан Кънев в профила си в социалната мрежа.
Добави коментар