Картелът при горивата ни е ощетил с 3 млрд. лв. за три години, сигнализират граждани
13:54, 20 фев 16 / Политика
25
446
Шрифт:
Писмото е подкрепено и от бившия посланик на България в Русия Илиян Василев.
“В картела, с водеща позиция на “Лукойл”, са: OMV, Шел, Петрол, ЕКО, Ромпетрол и, с малки изключения, останалите участници в реализацията на бензина и дизелото гориво”, пишат те.
По думите им, причина за щетите са “конкретни бездействия” на държавните институции. “КЗК не изпълнява законовите си задължения за защита на пазарната конкуренция, Агенция “Митници” не завършва ревизията си на вносите цените на суровия петрол; няма данни да са монтирани в целия поискан обем измервателни уреди на производствените и транспортни съоръжения на “Лукойл”, НАП не осъществява ефективен данъчен контрол, не извършва ревизия, за да разкрие, защо “Лукойл Нефтохим” не внася данък по ЗКПО от 2008 г. досега, Министерството на финансите не извършва цялостен контрол върху събирането на бюджетните приходи от течните горива и отказва да поиска съдействие от партньорските институции за разкриване на данъчните измами с тях, Министерствата на енергетиката, на транспорта и на икономиката не извършват анализи и оценки на щетите, които монополните цени на горивата нанасят на българските фирми, и не упражняват натиск да бъде преустановена злоупотребата с господстващо положение, представителят на златната акция на България в “Лукойл Нефтохим” защитава публично позицията на картела, но не защитава интересите на държавата, компаниите и потребителите, ДАНС не проследява и не разкрива механизмите, по които огромни финансови потоци избягват държавния бюджет и ощетяват българските компании и граждани, в това число и свързаността им с чуждестранни интереси, потенциално засягащи националната сигурност”, пишат от инициативата.
Те посочват и няколко от признаците за наличието на картел - през целия период от октомври 2012 до януари 2016 г. включително, цените на българските горива без ДДС и акциз превишават средните за страните от ЕС средно с 8.3% за бензина и 10.6% за дизела.
Към 01 февруари т.г. цените са по-високи с 27.6% за бензина и 50.2% за дизела.
“Такава аномалия е невъзможна без злоупотреба с господстващо положение поради значително по-ниските цени у нас на внесения суров петрол сорт “Уралс”, на работната сила, на разходите за електроенергия и на другите производствени разходи”, пишат те.
“В началото на 2016 г. приходите от продажби на бензиностанциите са завишени вследствие на де факто картелирането с не по-малко от 0.28 лв. за литър, както показва опитът за продажби на алтернативни цени от края на 2015 и началото на 2016 г”, казват още от инициативата.
Затова те настояват всички компетентни институции да предприемат необходимите действия за защита на публичния интерес, като настояват различните ревизии да се възложат на авторитетни независими чуждестранни (без офиси в страната) одиторски компании, които нямат никаква обвързаност с участниците в картела.
Цялото писмо и приложените към него данни и факти може да видите ТУК.
Добави коментар