Провал в управлението на четири общини в Бургаска област
10:41, 29 май 16
25
589
Шрифт:
Като „провал” ИПИ определя тези разходи и програми, които според одитните доклади не изпълняват заложените цели. Освен това в тази графа попадат и необоснованите харчове, неикономичното използване на средства, лошото управление на имуществото, съществените нарушения при обществени поръчки и др.
Айтос
По време на одита са извършени проверки и са оценени управленските решения при планирането, възлагането на обществени поръчки и изпълнение на сключените договори и действията по придобиване, управление и разпореждане с имущество в изпълнение на стратегия за общинската собственост в Община Айтос.
Анализът на одита обхваща периода от 1 януари 2013 г. до 31 декември същата година. През посочения период взетите управленски решения и приложените контролни дейности при провеждане на процедурите за обществени поръчки не са осигурили напълно спазване на законовите изисквания.
Документите показват, че по-съществените нарушения са свързани с посочване в обявление на минимални изисквания, които не кореспондират с условията за представяне на документи, необосновано ограничаване участието на лица, чрез поставяне на изискване за представяне на документи, които нямат отношение към изпълнението на поръчката и минимално изискване за притежаване на собствен ресурс; посочени обстоятелства по чл. 47, ал. 2 от ЗОП в документациите за участие, но не посочени в обявленията на обществените поръчки.
Имало е неясно формулиране на показатели за оценка в методика за оценка на офертите, както и допускане на непълна оферта до оценка и класиране, невъзстановена гаранция за участие, несвоевременно изпращане на информация за сключени договори.
Сунгурларе
Сунгурларе е следващата община в Бургаска област, посечена в анализа на ИПИ за провал в управлението. Тук анализът на одита обхваща периода от 1 януари 2011 г. до 30 септември 2012 година. Това е времето на предишния кмет Георги Кенов.
Извършен е преглед на вътрешните правила за обществени поръчки за съответствие с действащата нормативна уредба.
Като причини за провала са посочени някои несъответствия на действащите вътрешни правила със законовите изисквания и пропуски, свързани с планиране, организация по възлагането и контрол за законосъобразност на обществените поръчки, които в значителна част са отстранени с въведените нови правила.
В общината не е извършено планиране на необходимостта от провеждане на процедури по обекти, стойности и срокове на откриването им.
Не е регламентиран редът за своевременно изпращане на информация за изпълнен договор до Агенцията по обществени поръчки (АОП).
Констатирани са нарушения на действащото законодателство при четири от проведените процедури за възлагане на обществени поръчки по реда на ЗОП.
Не са установени случаи на разделяне на обществени поръчки, с цел прилагане на по-облекчен режим на възлагане.
Контролни дейности не са изпълнявани съобразно регламентирания в общината ред. Въведените контролни дейности за законосъобразност в изследваната област не са прилагани.
Приморско
Администрирането на такса битови отпадъци и на възлагането и изпълнението на обществените поръчки в община Приморско – това е причината за провала, посочена в анализа на ИПИ. Изследването се базира на данни от одита в периода 1 януари 2011 година до 30 септември 2012 г.
Общинският съвет в Приморско е приел наредби, съгласно приложимото законодателството в областта по администрирането на таксата за битови отпадъци.
През одитирания период в общината има утвърдени вътрешни правила, които са съобразени с основните изисквания на действащото законодателство, обхванати са всички етапи на планиране на предстоящите за възлагане обществени поръчки, възлагането и контрола по изпълнение на сключените договори.
Утвърден е реда за подготовка и обявяване на обществените поръчки. При провеждането им са спазени правилата относно сроковете за обявяване на процедурите в Регистъра на обществените поръчки (РОП).
В поверените 4 процедури, проведени по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП) са установени нарушения на действащото законодателство. При една процедура необосновано е ограничено участието на лица, поставени са в обявлението минимални изисквания, които не кореспондират с поставените условия за представяне на документи.
При провеждането на процедура за възлагане на обществена поръчка по реда на ЗОП, не е спазено законовото изискване и определената цена на документацията за участие не съответства на действителните разходи за нейното копиране.
В проверените процедури и възлагания по реда на Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП) са установени нарушения.
Извършени са разходи за доставки и услуги, за които е възникнало основание за провеждане на процедури и възлагания и такива не са проведени, с което са нарушени нормативните изисквания.
Бургас
Тук са открити нарушения по възлагането и изпълнението на обществени поръчки.
Според анализа на одита, който обхваща периода от 1 януари 2011 г. до 31 декември същата година, не е извършено планиране на необходимостта от провеждане на процедури по обекти, стойности и срокове на откриването им.
Спазвани са правилата относно сроковете за обявяване на процедурите в Регистъра на обществените поръчки (РОП). Изискана е писмена обосновка от участниците, за предложение, което е с 30 на сто по-благоприятно от средната стойност на съответните предложения в останалите оферти.
От проверените 12 процедури, проведени по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП), в седем от тях са установени нарушения на действащото законодателство.
При две процедури, проведени по реда на ЗОП, не е спазено законовото изискване за изпращане на предварителни обявления, установено е несъответствие между информацията в обявлението и документацията за участие, поставено е изискване към кандидатите, което е ограничило участието на лицата в обществените поръчки. При сключването на един договор не е внесена в пълен размер дължимата гаранция за изпълнение.
При проверката на две процедури по Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП) е установено несъответствие между информацията в обявлението и документацията за участие.
В методиката за оценка на офертите на една процедура НВМОП не са ясно формулирани критериите за оценка по посочения показател. Определен е срок за приключване на работата на комисията по-дълъг от срока на валидност на офертите при две процедури по НВМОП.
Независимо от извършения предварителен контрол са установени нарушения на законовите изисквания при провеждане на обществените поръчки.
Добави коментар