Зафир Зарков: Ако в Монтана глоба от 10 лв. е голяма, в София тя ще увеличи гратиса
14:17, 20 юни 16 / Политика
25
657
Шрифт:
Г-н Зарков, до къде стигна процедурата за отдаване на концесията на системата за обществен велотранспорт в столицата?
Аз съм председател на комисията за концесията и преди дни мина едно от последните ни заседания. Определихме краен срок за подаване на документите – 28 юни. На 30 юни ще отворим постъпилите предложения.
Въпреки че още не е приключила процедурата по подаване на документи някои фирми вече направиха публично представяне на готовите колела и системата, която предлагат да бъде въведена. Как ще го коментирате?
Така е. Някои си направиха, даже го направиха малко погрешно, защото се създаде измамна представа в обществото. Но фирмите казаха, че не е по тяхна вина, а медиите са го предали по този начин. По този повод получихме писма и реакции от другите кандидати и участници, но няма основание за каквото и да било притеснение, процедурата предстои. Няма подадени към този момент точни оферти, но всички знаем, че те се подават в последните дни, да не кажа и часове.
Какво предстои да се случи след като офертите бъдат отворени?
След 30 юни започваме заседания на комисията, която се занимава с концесията, на които ще бъдат разгледани всички кандидатури. Ще гледаме и се надяваме възможно най-бързо да приключим процедурата по избор. Все пак обаче трябва внимателно да разгледаме всички документи и предложения. Мисля, че в рамките на някакви дни ще ги обсъдим, ще ги огледаме и ще вървим към избиране на най-доброто предложение.
Новата цената на билета влезе в сила от началото на месеца. В съда обаче има 42 жалби срещу нея. Има ли вариант увеличението да отпадне?
Да, зная за тези жалби. Те ще бъдат разгледани от съда и съответно ще бъде взето решение от него. Това обаче няма някакъв начин да повлияе на влизането в сила на промените в наредбата и съответно в цената на билетчето. Да не говорим, че още в първите дни видяхме едно сериозно пренасочване и нови потребители на транспортната услуга, които закупуват карти. Само за две-три седмици откакто влезе по високата цена на билета, над 19 000 вече са закупените дългосрочни документи. Това са изцяло нови потребители.
Как ще коментирате мнението на една адвокатка, която определи новите глоби за нередовен пътник като незаконни? Тя се позова на Закон за автомобилните превози, където се казва, че глобата в градския транспорт не може да е повече от 10 лв. Според нея една общинска наредба не би могла да да е по-силна от закона.
Твърденията са всякакви. Факт е, че това, което юристите от ЦГМ твърдят е, че от преди 8 години има решение на Върховния административен съд, което ясно показва, че не е приложимо това, което е заложено в Закона за автомобилните превози. Явно да, законът поражда някаква възможност за различни тълкувания конкретно на налагането на санкции, но не бива да забравяме, че най-малкото звучи нелогично глоба от 10 лв. в София. Не искам да си помислям при такава глоба за какъв гратис ще става въпрос. А и не бива да сравняваме градове като Монтана, например, и София, където нещата в градския транспорт се различават драматично. Ако за Монтана 10 лв. са много в София те са нещо, което само би стимулирало гратиса в невиждани размери.
Споменахте Центъра за градска мобилност. До къде стигнаха проверките там и кога ще има ново ръководство?
Изборът на ново ръководство тече в момента. Бордът им е намален от петима на трима. Вече имаме и постъпили документи от кандидати, които в момента се оценяват от комисия. Проверките си продължават на различни нива. Знаете, че и парламентът възложи проверка на Сметната палата, отделно е назначен и одит от страна на кмета Йорданка Фандъкова. До колкото знам Сметната палата има възложен срок, в който трябва да приключи проверката, а останалите проверки трябва да приключат съвсем скоро.
Какво се случва с избора на нов зам.-кмет по транспорта? Търсите ли? Има ли желаещи да заемат мястото на Любомир Христов?
Изборът на кмет по транспорта е изцяло в ръцете на кмета на Столична община. Този ресор е един от най-трудните, защото съдържа най-тежките теми. Транспортът във всеки един град е един от основните предизвикателства пред всяка местна власт. В момента функциите се изпълняват от зам.-кмета по финансите Дончо Барбалов и работим, за да може да се постигат целите, които си поставяме, а там са сериозни амбициите ни. Искаме след две три години транспортът в София да изглежда по коренно различен начин.
Добави коментар