Банкови гаранции от търговци на горива борят данъчните измами
13:10, 20 юли 16
25
441
Шрифт:
Търговците ще трябва да представят обезпечение в пари, в държавни ценни книжа (ДЦК) или неотменяема банкова гаранция за срок от цяла година, ако извършват доставки на течни горива със ставка на данъка 20% и с обща стойност на данъчните им основи над 25 хил. лв. Обезпеченията ще са в размер 20 на сто от данъчната основа, но не по-малко от 50 хил. лв., реши още Народното събрание.
При промяна на количествата търговците ще дължат допълнителни обезпечения в размер не по-малък от 20% от данъчната основа. Средставата се представят в 7-дневен срок преди датата на възникването на данъчната основа.
Търговците, които не са изпълнили изискванията, ще се наказват с имуществена санкция в размер на дължимото обезпечение - т.е. поне 50 000 лева. При повторно нарушение глобата скача двойно. Нередовните юридически лица рискуват и дерегистрация по Закона за ДДС.
Режимът ще се прилага по отношение на търговците с течни горива, които са рискови, като следва да се отбележи, че най-рискови са вложителите в данъчните складове (66,3% от броя на вложителите в данъчни складове през 2015 г. се идентифицират като рискови лица), както и лица - посредници в търговията с течни горива.
Целта на промените в закона е да се преборят данъчните измами в сектора, пише в мотивите на новите текстове. “Тези незаконни действия лишават бюджета от значителни по размер приходи, като едновременно с това оказват негативно влияние върху пазарната среда и конкуренцията, икономическото развитие и инвестициите, подкопавайки реалната икономическа дейност”, казват вносителите от Министерски съвет.
Данъчните измами с ДДС са концентрирани в сектор търговия с течни горива, тъй като скоростта на обращение на паричните средства в него е висока, а инкасирането на стойността на горивата е в интервал, близък или идентичен с този на самата доставка, смятат от “Дондуков” 1.
Те описват и най-честите механизми, по които се извършват данъчните измами: регистрация на новосъздадени дружества, които извършват фиктивна дейност до момента на възникване на задължение за плащане на данъка, а впоследствие не могат да бъдат открити на адресите им на управление, както и покупки на течни горива, документирани с фалшиви разходо-оправдателни документи, издадени от фиктивни доставчици, които нямат възможност да извършат фактурираните и декларирани доставки. По този начин се отчитат разходи в по-голям от реалния размер и неправомерно се приспада данъчен кредит.
Сред останалите схеми са документални доставки между дружества, които са свързани с лица, с цел приспадане на данъчен кредит, фактуриране на нереални количества, по-малки от действителните, с цел намаляване на дължимия данък и други.
Според оценка на Министерски съвет щетата за бюджета от данъчни измами в сектора расте неимоверно през последните години, като през 2013 г. тя е била 55 млн. лв., а през 2015 г. възлиза на 109 млн. лв.
“Не на последно място, следва да се отбележи и влиянието на данъчните измами върху лоялните търговци, неучастващи в схеми за данъчни измами, което се проявява при цените на предлаганите от тях течни горива спрямо ценовите нива на горивата, предлагани от участниците в схеми за данъчни измами, и дисбалансира целия икономически сектор”, казват вносителите.
Законът влиза в сила от деня на обнародването му в Държавен вестник - обикновено до три дни, а засегнатите по него юридически лица имат месец да представят обезпеченията.
Добави коментар