Говорителят на Цацаров: ВВС са били доведени до пълен колапс от Ненчев
16:12, 23 ное 16 / Политика
25
461
Шрифт:
"Налице е била опасност България да загуби въздушния си суверенитет", заяви Арнаудова. Тя обясни, че разследването срещу министъра е започнало след сигнал от гражданин за неизгодността на договрите за ремонт на изтребителите. Впоследствие започнала е проверка на ДАНС миналата година, ноември месец, като тя е показала, че Ненчев е извършил друго престъпление. При нея не са били използвани Специални разузнавателни средства (СРС).
Министър-председателят Бойко Борисов няма да бъде разпитван по това разследване.
Началното обвинение е за това, че за времето от 05.05.2015 г. до 09.09.2015 г., като длъжностно лице, заемащо отговорно служебно положение – министър на отбраната не е изпълнил служебните си задължения, регламентирани в Закона за отбраната и въоръжените сили на Р България и не осигурил авиационната безопасност и летателната годност на военно въздухоплавателни средства от изтребителната авиация на ВВС на страната ни.
През април месец 2015 г. министерството е сключило два редовни договра с "РСК МИГ" за ремонт на 4 бр. двигатели и един агрегат. Вместо тези договори да бъдат приведени в реално изпълнение, министър Николай Ненчев е казал на своя заместник – Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО „РСК МИГ“. Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените му в министерството.
Според прокуратурата Йосифова е постъпила правомерно, въпреки че не е сезирала нито прокуратурата, нито Министерски съвет и премиера Борисов за ситуацията. Тя ще бъде основен свидетел по делото, ако то стигне до съда. По случаят е разпитан и новоизбраният президент ген. Румен Радев, който по онова време беше главнокомандващ на ВВС.
Според държавното обвинение от действията на Ненчев е спаднал през 2015 г. нальота на пилоти от ВВС на Република България на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година. Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти, поради разтренираност.
Действията на министър Ненчев са довели и до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ -29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци.
Прокуратурата все още няма яснота за мотива на Ненчев да предприеме тези действия. Той е отказал да даде обяснения при разпита в му в Следствения отдел на градската прокуратура. Целта на действията му е била, най-общо, да не бъде извършван ремонт на самолетите ни от руската фирма.
Добави коментар