Към момента 70% от целия пазар у нас е зает от нелоялни търговски практики. До скоро те бяха 63%. Това съобщиха от пресцентъра на Националната Асоциация за Защита на потребителите (НАЗП).
Екип от експерти е направил анкета на тема "Влиза ли в капан потребителят при неправилно обявена цена". Изследвано е поведението на хората на малък пазар в центъра на София на 200 метра от сградата на КЗП за период от една седмица.
Акцентът е бил обявена на всички сергии цена на ягодите. Навсякъде е била обявена цена за 0.500 кг. Първата нула е силно издължена, а цифрите след нея са смалени и петицата е направена тумбеста. Грамажът е поставен в десния долен ъгъл на етикета. в стационарните търговски обекти наоколо цената е обявена за килограм с малко по-високо число.
90% от анкетираните купуват ягоди последно, след като са напълнили потребителските кошници, тъй като плодът лесно може да бъде смачкан.Хората си правят предварително проучване на цените преди да преминат към покупките и са запомнили цената, обявена за половин кг.
„Това е класическа нелоялна търговска практика - начинът, по който е представена информацията за грамаж и цени. Самата цена се обявява за единица мярка, независимо дали става въпрос за тегло или дължина. Единицата мярка показва, че цифрата е 1 (едно). Напомняме на КЗП, че цифрите от 0 до 9 се учат още в първи клас“, пишат от Асоциацията.
Експерти от НАЗП са провели и 2 експеримента в два големи търговски обекта във Варна.
В първия обект, в кошница са сложени над 30 пакетирани продукта - повтарящи се различни видове, на стойност 92 лева. Касиерът много бързо е маркирал продуктите. След проверка е установено, че три продукта са маркирани два пъти, а разликата е 6 лева за сметка на клиентите.
"При опита да направим рекламация той възмутено ни отговори:" слепи карти не играят "и беше прав Много трудно може да се докаже дали той умишлено е маркирал в повече няколко пъти опаковани продукти или ние сме ги укрили.", Съобщават от асоциацията. Едно е безспорно - там, където той гледаше и виждаше цифровото изражение на нашето задължение породено от таксуването, за нас бе недостъпно да погледнем.
Същото се повтори в специализиран магазин за перилни препарати. Предварително опарени попитахме касиера може ли да ни позволи да намерим подходящ ъгъл, от който да виждаме какво излиза на дисплея, докато маркира. Отговорът беше "това не е ваша работа", предават от асоциацията.
Добави коментар