МОН ще бори неграмотността с решителни мерки и мотивирани учители

11:22, 16 май 17 25 1059 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

МОН ще бори неграмотността с решителни мерки и мотивирани учители. Тази заявка направи министърът на образованието Красимир Вълчев по време на първата си пресконференция, предаде БГНЕС.

Вълчев заяви, че до края на мандата на кабинета средните учителски заплати ще бъдат увеличени двойно.

Вълчев представи основните приоритети на своя екип и новите заместник-министри.

Таня Михайлова ще бъде зам.-министър с ресор предучилищно и училищно образование. Михайлова досега е била директор на гимназия „Ломоносов“.

Деница Сачева става зам.-министър, отговарящ за политиките за интеграция на учениците и международните и европейски въпроси. Тя ще отговаря и за въпросите по председателството на Съвета на ЕС през 2018 г. Иван Димов става изпълняващ длъжността на зам.-министър за висшето образование и наука. Албена Михайлова е назначена за главен секретар на МОН.

Красимир Вълчев уточни, че приоритетите на МОН са заложени в управленската програма на правителството. От нея е виждало, че образованието е изведено като стратегически и национален приоритет. „Не знам дали е имало друга управленска програма с толкова ясен управленски акцент върху образованието. В МОН това ни прави още по-отговорни, за да докажем ролята на образованието за дългосрочното развитие на страната“, посочи просветният министър.

Като основен приоритет на МОН той изведе решителни мерки за ликвидиране на неграмотността чрез обхващане в образователната система на всяко дете и ученик. „България е изправена пред предизвикателството на намаляващ дял на работната сила, продължаваща миграция и увеличаващ се дял на децата от уязвими групи в образователно отношение, деца, чиито родители са с нисък образователен статус. Това прави предизвикателствата пред нас още по-големи, това е предизвикателство пред социално-икономическото развитие на страната ни“, каза Вълчев.

Той коментира, че рецептата за преодоляването на това е доста по-сложна и поясни – „трябва да използваме всички мерки, програми и дейности на МОН за постигането на тази цел“. В опростен вариант рецептата звучала така – „решителни мерки плюс мотивирани учители“. „Министрите и институциите ще работим заедно по обхващане и задържане на всяко едно дете в детска градина и училище. Това е заръката и на премиера. До края на юни е предложим механизъм за междуинституционална координация, който ще бъде одобрен от МС“, обясни Красимир Вълчев.

Като друг основен фактор той открои учителите. „Те са тези, които в най-голяма степен допринасят за подобряване на образователните резултати. На нас ни трябват добри и мотивирани учители, затова трябва да направим така, че да увеличим склонността на младите хора да се включат в педагогическата професия. Това не може да стане без увеличение на възнагражденията. Ако заложим на добри учители ще заложим база за всички останали професии. Увеличаването на възнагражденията беше заложено в управленските приоритети на управляващото мнозинство. Вече дадохме заявка, че тя ще бъде изпълнена“, посочи министърът на образованието.

Красимир Вълчев уточни, че заявката за увеличаване на учителските заплати може да бъде видяна от проекта на средносрочната бюджетна прогноза, която е била представена от МФ за обсъждане и съгласуване през миналата седмица. „Там е видно, че за 2018, 2019 и 2020 г. всяка година има ръст с 330 млн. лв. за разходи за образование. За 4-годишен мандат това позволява ако добавим и 2021 г. да се постигне удвояване на средните учителски възнаграждения. Увеличението на учителските възнаграждения ще бъде общо и диференцирано. То ще бъде съпроводено с промяна в системата на делегираните бюджети и по-точно на разпределителния механизъм в системата”, посочи ресорният министър.

Вълчев увери, че във всички случаи ще има общо увеличение, за да се постигне заплати над средните за страната. „Трябва да поддържаме учителските заплати над средната за страната, за да имаме достатъчна увереност, че достатъчно млади хора ще се включат в учителската професия. Достъпът до образование е преди всичко проекция на достъпа до добри учители”, категоричен бе Красимир Вълчев.

Той съобщи още, че ще бъде направен преглед и промяна на държавните образователни стандарти. „Целта е да облекчим бюрокрацията, бумащината, да дадем възможност за по-голяма свобода на учителите и да могат да се концентрират върху учебно-възпитателната работа. Започваме със стандарта за приобщаващо образование”, допълни Вълчев.

Той посочи още, че ще работи за развитие на професионалното образование в партньорство с бизнеса. „Ще работим за разширяване на дуалното обучение. В концепцията, която ще предложим за обсъждане ще предложим множество наши предложения за промяна в системата. Едно от тях ще бъде обвързване на финансирането на професионалните училища и паралелки с потребностите на пазара на труда, което изисква система за динамичен анализ на потребностите. Ще работим за повече спорт и здраве в училище”, зарече се министърът на образованието.

В сферата на висшето образование ще продължим да се изпълнява Стратегията за развитие на висшето образование, която е приета единодушно от всички партии в предишния парламент. „Ще продължим политиката за обвързване на финансирането с качеството и потребностите на пазара на труда, профилната оптимизация, политиката на преструктурирането на приема и финансирането към професионални направления във ВУЗ-ове с висока оценка. Ще провокираме ВУЗ-овете за дебат за стратегическото им развитие в хоризонт по-дълъг от мандатната програма”, посочи Красимир Вълчев. Той подчерта, че по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж” по първа ос, където са средствата за научни изследвания трябва да се проведат всички процедури в срок и да стартират проектите в срок така, че в кая на 2018 г. да няма загуба на средства. Имаме и проблеми, продължавам да ги изяснявам, призна Вълчев.

Като друго предизвикателство той добави осигуряването на учебници към началото на учебната година. „На 15 септември ще имаме учебници за 1 и 5 клас. Учебници за 2 и 6 клас ще имаме с малко закъснение. Графикът, който заварих в МОН, който е прекалено амбициозен е да имаме сключени договори на 14 септември. След среща миналата седмица с издателствата, направихме опити за скъсяване на графика и се надявам закъснението след 15 септември да бъде минимално. Ако има такова ще бъдат предоставени електронни учебници или PDF файлове. Трудно ми е да прогнозирам закъсненията, то ще бъде различно в различните училища-някъде по-бързо, някъде по-бавно. Към 30 септември ще има в част от училищата, след 30 септември”, посочи ресорният министър.

От друга страна Вълчев обясни, че от 2018 г. ще има увеличение на психолозите в училищата.

Относно предстоящите матури министърът коментира, че оценяването е децентрализирано. „Сигурността всяка година се надгражда, но никога не можем да сме абсолютно уверени. Станахме свидетели на масирани хакерски атаки в институции с далеч по-добра информационна сигурност. Разширен е броят на стаите с видеонаблюдение. Предприети са мерки за защита на системите. Провели сме разговори с колегите и сме получили уверение, че е направено максималното“, увери още Красимир Вълчев.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама