Трябва да се направи нов закон за движение по пътищата и да се извадят изпитите от ДАИ (новата-стара Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“), но не да се дадат на друга държавна агенция, известна с корупция.
Това се казва в отворено писмо на Съюза на българските автомобилисти (СБА) по повод поредния случай с корупция в ДАИ.
В писмото председателят на СБА Емил Панчев припомня, че още през април миналата година от съюза, разтревожени от корупцията с шофьорските книжки, написаха отворено писмо с някои предложения.
„Ако го прочетете, ще видите, че то все едно е писано днес. Нищо, ама нищо не се е променило. Колко хора трябва да загинат или да останат осакатени за цял живот? Никой в България не знае какъв брой са шофьорите, които са си купили книжките.
Разберете – трябва да се направи нов закон за движение по пътищата и да се извадят изпитите от ДАИ (новата-стара Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“), но не да се дадат на друга държавна агенция, известна с корупция. Държавите, които го направиха, отдавна забравиха за този проблем. Корупция в частна фирма няма, има само в държавните. Не слушайте служителите, които дават мило и драго (та дори нашия живот и живота на децата ни) само за да се запази сегашното положение. То не бяха камери, не бяха бели стаи... А дали работят? Сега ще се измисли нещо друго. Годините минават. „Остават на пътя“ убитите и ранените. На чия съвест ще тежат те?”, питат от СБА в писмото си, изпратено до депутатите от транспортната комисия в НС.
Това е писмото на СБА, изпратено до депутатите още през април 2016 г.:
УВАЖАЕМИ ГОСПОДА ДЕПУТАТИ,
Обръщам се към Вас, провокиран от последните събития в държавата. По-точно за държава в държавата – Държавната автомобилна агенция. Не зная какво още трябва да се случи в държавата ни, колко пъти трябва да се говори за корупция от служители на тази Агенция, колко шофьори и превозвачи с купени книжки трябва да се движат по пътищата ни. Колко коли и хора трябва да пострадат от некачествени прегледи и т.н. Няма никакво значение кой е шеф на ДАИ. Ако той не участва в схемата, това го прави подчиненият му началник или друг служител. Трябва да се разбере, че смяната на един Цветанов, Божков, Киров с друг не води до нищо друго, освен затъване на по-дълбоко в „пещерата”.
Трябва някой да има желанието и волята да направи промяна. Промяна, която по-белите страни отдавна са направили. Това вече 15 години СБА го предлага да се направи. Трябва в ДАИ да останат само контролни функции и всяка друга дейност да отиде във фирми, които да изпитват, да дават лицензи за обемни дейности, а държавата чрез Министерство на транспорта, МВР, Министерство на просветата да контролира. От извършващите тези дейности трябва да се иска да не извършват учебна, превозваческа и др. дейности, за да няма конфликт на интереси.
В САЩ и Великобритания няма задължителни шофьорски курсове, а само изпити /разбира се, не са като при нас/. Желаещите сами избират начина как да се обучават и при кого. В Холандия от 1926 г. изпитва частна фирма. В Германия /поради големината ѝ/ са 2 фирми, които провеждат изпитите. В съседна Македония, където всичко е „велико”, като се сблъскаха с проблема за купуването на книжки, само за няколко месеца извадиха изпитите от държавата и проблемът се реши.
Това е пътят, другият път си го знаем, друг ръководител, друг началник, пак ново начало с предизвестен резултат.
Няколко думи за ЗДП. Трябва ни нов закон. Много по-важен е от заплатите на ВСС. Трябват много промени в него, с които да мислим повече за пострадалите, отколкото за правата на нарушителите. Трябва задължително сваляне на номера на колата до изясняване на случая, трябва осигуряване на събирането на глобите. Трябва много повече контрол на пътя, за да работи тази система. Трябват поне 25 млн. лева на полицията, за да заработи централно системата им.
УВАЖАЕМИ ДЕПУТАТИ,
Разбира се, за такива промени винаги ще има противници, които са намерили топло местенце, и това, което се случва не ги интересува. Никой не се грижи и обучава водачите, които ползват служебни автомобили в работата си /не се отнася за превозвачите/. Повечето от тези хора познават само светофара и знака стоп. В Европа работодателят има задължението на 3 или 5 години да им заплати еднодневно обучение по БД.
Опитът на другите държави категорично показва, че се нуждаем от промени. Само с камери и таблети няма да стане. Това, което излезе тези дни, може би е само половината от нещата. Ние от СБА си задаваме въпроси защо в даден наш пункт за ГТП минават 3-5 автомобила, а при съседа ни минават 20-25 автомобила и няма върнати автомобили нито за данъци, нито за техническа изправност, нито за газови уредби, но камери всички имаме.
Трябва да спрем да говорим за подобряване на качеството на учебния процес, докато не се направи така, че в изпита да няма пробойни. Каква е ползата от увеличаване на часовете, когато инструкторът обещава, че ще ти уреди изпита. В САЩ и Великобритания няма.
Знам, че повечето от Вас ги вълнуват много тези процеси. Вие също сте шофьори, родители, пешеходци. Време е нещо реално да се направи, да има промяна, която ще ни извади от първото място по убити на пътя в Европа.
Добави коментар