Софийска градска прокуратура (СГП) внесе протест в Административен съд София – град (АССГ) против разпоредби от Системата за прием на ученици в общинските училища на територията на Столична община, приета от Столичен общински съвет (СОС) с решение от 23февруари т.г., съобщават от прокуратурата.
Съгласно чл. 9 от Системата за прием при голям брой кандидати за първи клас, всяко училище, по решение на Педагогическия му съвет, може да приеме до три свои допълнителни критерии за прием, различни от общо установените. С това СОС е разширил без правно основание възможността за прием на ученици в първи клас, което представлява грубо нарушение на Закона за предучилищното и училищно образование и Наредбата за организация на дейностите в училищното образование, въз основа на която е разработена и приета от СОС Системата за прием. По този начин се създават условия за възникване на закононарушения, свързани с въвеждане на единни критерии за прием на учениците в първи клас във всички общински училища на територията на Столична община.
Много родители бяха възмутени от това правило, което дава възможност да се създават всякакви критерии от отделните училища, с които да се наруши принципа на единност в приема на ученици, нарушаване гаранцията за равнопоставеност на всички кандидат първокласници и невъзможност за контрол върху процеса на общия прием на ученици в първи клас в училищата.
Излиза се извън определените законови рамки на критериите в случаите „при голям брой кандидати за прием в първи клас“, дадени в разпоредбата на чл. 43 от Наредбата води до незаконосъобразност на разпоредбата на т. 9 от Системата.
СГП иска от съда прогласяване нищожността на разпоредбата от Системата за прием на ученици в първи клас в общинските училища на територията на Столична община.
Няма обаче да бъде отменен завършилият вече прием на първокласниците, защото столичните училища се въздържаха да се възползват от това правило. Големият проблем при приема на първокласниците си остава Наредба №10 на Министерството на образованието и науката.
Добави коментар