Мнозинството от софиянци оценяват замърсяването на въздуха като един от най-сериозните проблеми на столицата през последните години и са готови да подкрепят широка палитра от мерки за неговото преодоляване. Това показват резултатите от представително за пълнолетното население на столицата проучване на агенция „Алфа Рисърч“. То е реализирано в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столична община.
86% от анкетираните има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината.
Като основни източници на замърсяване 51% от хората сочат автомобилния трафик, 24% - отоплението на дърва и въглища, а 19 на сто нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали.
Макар и субективна, оценката за основните замърсители, възпроизвежда в значителна степен реалните практики на жителите на града.
Всяко второ домакинство в София - или приблизително 600 000 души ползват автомобил практически ежедневно. Значително по-нисък е делът на домакинствата, които се отопляват на дърва, въглища или пелети – 9%. Сред тях се открояват най-вече ниско доходни групи, поради което и готовността им да подменят отоплителната си система с по-екологична е сравнително ниска.
Сред първите три мерки, които гражданите са склонни да подкрепят, са по-честото миене на улиците (93%), осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване (92%), въвеждане на зелен билет на цена от 1 лв. за целия ден за пътуване в градския транспорт (89%).
87% пък подкрепят безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт. Одобрение за тези мерки изразяват представителите на всички социално-демографски слоеве, независимо от техния социален и материален статус.
По-поляризирано е отношението към рестриктивните по характера си потенциални решения. Така например, затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване се одобрява от 60%, но останалите 40% го отхвърлят.
55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час, срещу 45%, които му се противопоставят.
Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя хората в съотношение 50: 50.
Аналогична е нагласата и на самите шофьори. 74% от тях ) декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха. Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване. Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1 лв. в дни на изострен проблем със замърсяването.
Най-ниско – 35%, е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването й.
81% подкрепят извършването на проверки от КАТ на автомобилите в града и дали отговарят на екологичните норми и са технически изправни.
По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите. 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани.
69% одобряват инициативата за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра. 60% са позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове. 54% смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.
Наред с очакванията към общината, столичани имат ясно разбиране и за необходимостта от собствения си принос. 69% смятат, че ежедневното поведение на гражданите би допринесло за подобряване на състоянието на въздуха в София, срещу 32% привърженици на тезата, че това е изцяло отговорност на общината.
Анализът на данните от проучването показва, че три фактора ще имат ключова роля за успешното решаване на проблема – мотивирането на гражданите към по-отговорно поведение, начинът на прилагане на предвидените мерки и реалният ефект, който ще бъде постигнат и установен със средствата на независим мониторинг.
Добави коментар