Общинските експерти по образование се събират на национална среща. Организатор е Националното сдружение на общините. Събитието ще продължи три дни.
Целта на форума е общинските експерти по образование, съвместно с експерти от централната власт, да дискутират актуални въпроси и проблеми, свързани с отговорностите на общините в областта на предучилищното и училищното образование, информираха от НСОРБ.
В програмата се предвижда да бъдат обсъдени резултатите от прилагането на механизма за обхващане и задържане на децата в училище, промените в системата на делегираните бюджети и формулите за разпределение на средствата, развитие на професионалното образование, актуални въпроси, свързани с приобщаващото образование.
В срещата ще участват заместник-министрите на образованието и науката Таня Михайлова и Деница Сачева, директори на ключови дирекции в МОН, представители на неправителствения сектор и над 200 общински експерти по образование - ресорни заместник-кметове, специалисти и общински съветници, директори на училища и детски градини.
Ще бъде поставен акцент върху постигнатите успехи при внедряването на Закона за предучилищното и училищно образование, както и на механизма за обхват на подлежащите на задължителна предучилищна и училищна подготовка и връщането в системата на образованието на напусналите я деца и младежи, обясни председателят на комисията по образование в Националното сдружение на общините и директор на дирекция „Образование и младежки дейности“ в община Варна Лилия Христова пред БНР.
"Почти няма община която да е преустановила дейността по механизма просто медийният интерес е леко стихнал и затова тази тема не се дискутира така усилено в публичното пространство. Ежедневно проявяваме необходимия контрол от страна на образователните институции, на социалните, на дирекция „Закрила на детето“ и т.н. Това не може да е еднократен акт всяка есен. Ежедневно трябва да се борим за всяко дете да се върне в училище! Тук има много натрупани проблеми от повече от 30 години - много неграмотни поколения, много малки деца, които не могат да говорят български език. Това ще бъде един сложен процес и всяко върнато дете е един напредък. Не очакваме чудеса. Знаем, че това е много труден процес, но ако той не се прекъсне и продължаваме в същия дух, мисля, че след няколко години резултатите ще бъдат много по-значими отколкото тези към момента", заяви тя пред БНР.
Случаите на насилие в детските заведения не трябва изобщо да съществуват, категорична е Христова, която обеща да се направи всичко възможно за спокойствието на родителите и учителите. Във Варна е била проведена и анкета сред родителите за въвеждане на видеонаблюдение в детските градини.
"Родителите наистина много държат на взаимоотношенията с техните деца, на индивидуалната работа, на агресията между самите деца. Ива много проблеми, върху които работим и те няма да се решат само с обсъждания. Трябва да се контролират конкретните мерки и действия във всяка образователна институция. В случая детските градини са на подчинение на общините и съответно ние също имаме огромни отговорности и задачи в тази посока", коментира Христова.
"59% от родителите са съгласни да имат видеонаблюдение. Около 20% не са ориентирани - казват че не могат да преценят. 30% казват, че категорично не са съгласни да има видеонаблюдение. Резултатите от тази анкета в момента ние ги анализираме във всяко едно детско заведение. В момента се правят срещи с обществени съвети, настоятелства, родители, за да се изясни къде, на първо време, може да постигнем консенсус, за да може да подпомогнем да бъдат да бъде монтирано такова вътрешно видеонаблюдение. Външното в община Варна ние сме го решили", заяви още Христова.
Проблемът е сложен от психологична гледна точка, а според Конституцията никой не може да бъде записван и подслушван без съгласие, уточни тя.
Противоречивото предложение на НСОРБ уседналостта да отпадне от критериите за прием на първокласници от ромски семейства е подложено на обществено обсъждане, каза още Христова.
"Разбира се, че ще има противоречиви мнения, но самият факт, че големи групи деца остават извън училищата. Остават големи групи, които родителите на други деца не желаят в институциите. Наистина това е държавен проблем и трябва да намерим някакъв начин! Навярно ще има промени в това предложение, но трябва да има някакъв механизъм, по който общините трябва да можем ефективно да реагираме относно тези деца и да не допускаме деца от една и съща общност да бъдат само на една територия, защото това пък създава много други проблеми, които ги виждаме в момента!", коментира тя.
Добави коментар