Комитетът за защита на потребителите сигнализира Европейската комисия за липсата на закон за колекторските фирми.
Като част от усилията за законово регламентиране на дейността на колекторските фирми в България, днес Комитетът за защита на потребителите се обърна към Европейската комисия в лицето на г-жа Веря Йоурова с молба за съдействие.
В официално писмото до еврокомисаря по правосъдие, потребители и равенство на половете се съобщава, че в България няма закон, който да регулира дейността на т.н. колекторски фирми/компании.
„Това е бизнес ниша за милиарди, при която тенденцията през последните три години е да се удвоява размерът на изкупените дългове спрямо предходната година. Още повече, че около половината от длъжниците са обикновени граждани – потребители, чиито основни потребителски и човешки права се погазват ежедневно. Подробно описахме някои от методите за действие на част от тези фирми като например нерегламентираните телефонни обаждания 24 часа в денонощието. Честите практики подвеждащи хората, които биват заплашвани, че ще им бъде взето имуществото или заплатите, посещения в дума или на работното място, заблуди по отношение на действащото законодателство, обаждания към роднини и познати, които също стават жертва на телефонен тормоз. В писмото също така отбелязахме, че колекторските филрми не дават обяснение за формулите, по които си начисляват лихвите, адвокатските и юристконсултските разходи. Подчертахме многократно, че има пълна липса на каквито и да било нормативно утвърдени правила обхващащи дейността на целия сектор за събиране на дългове. Няма и специализиран ред за оспорване или обжалване на действията на колекторските компании, а се прилага общия.", се посочва в обръщението.
Комитетът за защита на потребителите настоява:
- Колекторските фирми да подлежат на лицензионен режим;
- Психологичната, социалната и образователната пригодност на служителите на колекторските компании
- Задължителна застрахова срещу допускане на грешки
- Коя институция да наблюдава, контролира и регулира сектора
- Да се определи броят на телефоните разговори и срещите в рамките на работната седмица
- Да се фиксира времето за общуване: делнични дни от-до, празнични дни от-до
- Да има изисквания за съдебното минало на сътрудниците на колекторските фирми и техните ръководства
- Да се спази баланса, който еднакво да защитава интереса, както на кредиторите така и на длъжниците
- Да се даде възможност първо на длъжника да си изкупи дълга и едва след това да бъде предложен на колекторските фирми
- Да се подобрят заповедното производство и изпълнителният процес, където са същинските проблеми
- Да се намери работещо решение за междуфирмената задлъжнялост
Добави коментар