Нови правила в София за визията на магазините

08:50, 26 фев 18 25 641 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Столичната община работи по нова наредба за градската среда, чиято цел е да уеднакви визията в пешеходните зони на столицата. Тя ще е готова до края на март и
за първи ще се приложи при предстоящия ремонт на улица “Граф Игнатиев”, който започва през лятото. Това съобщи главният архитект на София Здравко Здравков по време на дискусия за състоянието на имотния пазар, предаде "24 часа".

Новият нормативен документ ще засегне най-вече собствениците и наемателите на магазини и заведения в центъра. В него подробно ще бъдат описани към визията на фасадите, включително рекламата, осветлението и местата за климатиците, както и настилките по тротоарите.

“Въпросът е какви да са общите изисквания към външния вид на търговските обекти в центъра. Целта ни в никакъв случай не е да направим така , че всички да са еднакви. Трябва обаче да има правила, защото сега се оказва, че за едни може нещо, а за други не може”, каза арх. Здравков. Според него проектът на наредбата вече е дискутиран със собственици и наематели по “Граф Игнатиев”, които са запознати и с проекта за това как ще изглежда улицата след ремонта.

Втората зона, в която ще се прилагат тези правила, е булевард “Витоша”. Проблемът там е, че само преди три години той бе изцяло обновен, но с течение на времето много заведения превзеха площите отпред и започнаха да ограждат и пристрояват. Решението е, след като правилата бъдат приети, да се даде една година гратисен период, преди собствениците и наемателите по “Витоша” да се съобразят с тях, каза главният архитект.

Здравков обясни, че неслучайно дава пример с търговските обекти, тъй като точно техните собственици и наематели създават най-много проблеми. Тази част от имотния пазар е най-динамичната и там наемателите често се сменят. Обикновено новият прекроява помещението по собствен вкус, ремонтира го основно, сменя прозорците и витрините, поставя или сваля климатици и задължително подменя тротоарната настилка отпред, даде пример главният архитект. И тъй като наемите в центъра непрекъснато растат, след време помещението се опразва и идва нов наемател, който отново сменя визията и тротоарната настилка. Така се стига до положение в центъра на София в продължение на 50 метра пешеходецът да минава по 5 вида настилки.

Другият проблем с търговските обекти е, че в централната градска част те са недостатъчни. Там, където сградите са строени през 50-те и 60-те години, най-често партерните етажи не са предвиждали търговски обекти. Където ги има, от едно помещение от 200-300 квадрата се правят 5-6 малки или по-малки се обединяват в едно по-голямо. Всичко това изисква преустройства, много от които изобщо не са съобразени с изискванията за сеизмична устойчивост на сградите.

Срещу тези преобразувания може да се направи твърде малко, тъй като в момента пазарният натиск при търговските обекти е много силен, отбелязаха по време на дискусията брокери, занимаващи се с търговски обекти. Недостигът на такива помещения - както по търговските улици, така и в моловете, е качил наемите почти до равнището им преди началото на кризата.

Според последния доклад на международната консултантска фирма Cushman & Wakefield, представен в България от Forton, наемите по булевард “Витоша” са се увеличили с още 10% през 2017 г., достигайки средно 48 евро за квадратен метър. В пиковата за имотния пазар 2007 г. най-високите наеми там бяха достигнали 55 евро за квадратен метър. Наемите в карето между “Витоша”, “Алабин”, “Съборна” и “Цар Калоян”, утвърдило се като място за по-престижни марки, достигат 60-70 евро, като се говори, че рекордът е 100 евро.

В големите търговски центрове положението също не е особено по-добро, въпреки че там наемните нива са по-ниски. Според Иван Граматиков - мениджър “Търговски площи” във Forton, среднопретегленият едномесечен наем за квадратен метър в мол в края на 2017 г. е 31 евро. По-големият проблем е, че средната заетост надвишава 90%, а има и молове с над 95% заети площи, а в провинцията е между 60 и 90%.

Една от тенденциите на пазара на търговски площи е те да се разкриват не в молове, а в сгради със смесено предназначение, отбеляза мениджърът Росен Генев. Това са най-често големи сгради, в които има офиси, жилища или хотелска част, а на партерните етажи са магазини или заведения. Повечето от тях не се намират в центъра
на града, а по големите булеварди Но и всички офис сгради, открити напоследък в центъра на града задължително имат търговски помещения на партерните си етажи. Такива са например “Милениум център” зад НДК, офис сградата на гръцката “ГЕК Терна” на площад “Македония”, “Сан Стефано плаза” срещу входа на БНТ, новите офис сгради по булевард “Фритьоф Нансен” и други. Макар и с малко, те увеличават наличните търговски помещения в центъра на града.

Според брокерите така както е трудно да се намерят големи помещения, също толкова трудно е и да се намерят маломерни, от порядъка на 10-15 квадрата. Причината за това е по-скоро в твърде голямото им търсене, тъй като такива помещения са подходящи за доста разнообразни дейности: продажба на цветя и подаръци, търговия с цигари, алкохол и захарни изделия, кафенета, продажба на мобилни телефони и аксесоари за тях. Когато се намират, най-често наемите за тях за единица площ са на горното ниво на цените за съответната улица.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама