Корабите в българския участък на река Дунав вече задължително трябва да плават с "АИС транспондер". Това е системата за автоматична идентификация по вътрешните водни пътища, с която може да бъде наблюдаван всеки един самоходен плавателен съд. България е последната от дунавските страни, които внедряват системата.
С последните промени в Закона за морските пространства вече всички кораби, които преминават през българския участък на река Дунав, трябва да имат "АИС транспондери". Така капитаните се задължават да предават на Българската Речна информационна система актуални данни за техните плавателни съдове, което значително ще подобри контрола, съобщава БНТ.
В българския участък 8 станции приемат и декодират данните, които след това се изобразяват върху електронна карта. "И всеки един ползвател на системата може да получи подробна информация за кораба, за неговото движение, скорост и кога се очаква на определено пристанище да пристигне и най-вече къде се намира по поречието на реката", обясни инж. Валентин Христов – директор на БУЛРИС.
Освен че корабособствениците ще имат повече информация за движението на техните съдове, капитаните ще могат по-лесно да се информират дали при ниско води, например, няма струпване на кораби, което да затрудни придвижването им. "АИС транспондерите" са и превантивна мярка срещу контрабандата.
"Корабите, когато не използват "АИС транспондери", могат да се доближат до брега, могат да извършват незаконна товаро-разтоварна дейност, няма кой да ги види с никакви средства. А сега вече това нещо няма как да се случи", коментира още инж. Христов.
Глобите за корабите, които не използват системата за автоматична идентификация, са солени. Те могат да достигнат и четири цифрени суми в евро, затова и в Горен Дунав капитаните рядко си позволяват да не ги включват.
Добави коментар