Светът е завладян от идеята за здравословно хранене. Био храните струват два пъти повече от „обикновените“,но потребителите са склонни и на високи цени, стига качеството да е добро, пише Агрозона.
Все повече родители държат децата им да се хранят био и да нямат никакъв допир с вредните храни. Но от къде да се купи тази истинска био храна и тя да не ни струва цяла заплата? Истината е, че съществуват различни начини за насочване на потребителите към производителите и обратното. Често на пазарът е като в любовта – трябва да се има доверие.
Клиентите са недоволни от бедния асортимент
Западните клиенти са свикнали отдавна с еко зоната в супермаркетите. Основен проблем обаче е, че обикновено асортиментът в тези отдели е много беден. Пресните продукти на биологичния щанд са малко. Това е така, защото собствениците на големите търговски вериги предпочитат да купуват стоки с дълъг срок на годност.
Един от най-големите био магазини е „Whole Foods“, намиращ се в САЩ. Марката има повече от 350 търговски обекта. Историята на голямата верига започва с малък магазин, основано през 1980 година. Всъщност това е било мазе в което самият собствени е пребивавал. С времето вегетарианското магазинче се разраства и се превръща в първият изцяло вегетариански магазин в щата Тексас. Днес Whole Foods е истински рай за любителите на вкусна и здравословна храна. Тук има всички възможни биологични продукти. Био веригите в Америка са много като Hannaford , Food Lion , Publix и др. Годишно в Щатите се продават еко продукти на стойност 25 млрд. долара.
Недостатъкът на такива хипермаркети е само един – цената.
Влизаме в хипермаркета и откриваме всички био продукти от списъка ни. Всичко е добре, но все някога стигаме на касата. А там главоболието е почти сигурно. Цената е основен проблем при продуктите от зеления щанд, тя е много по-висока от средната за пазара. Този проблем може да бъде решен частично от собствениците, като правят промоции или отстъпки на тези храни, пише lavkagazeta. Редовните клиенти също биха могли да бъдат поощрявани с безплатни услуги, като например букет подправки сложен към току що купения стек.
Евро магазини – био магазини
Европейските граждани са силно привлечени от еко вълната. Магазините на Стария континент са от малки семейни магазинчета, до големи вериги. Тук обаче традициите играят важна роля. Докато американецът обича хипермаркетите където може да открие всичко, то в стара Европа нещата не стоят така. Повечето хора предпочитат да отидат до малкото зелено магазинче или на уютното пазарче отсреща, или пък в другия град. Определено по-голямата част от населението в южната част на континента нямат доверие в големите магазини, предпочитат специализираните пазари.
Ако сте италианска домакиня, няма да можете да се откажете от удоволствието да се разходите в неделната сутрин до пазара. Освен със свежи плодове и зеленчуци, ще може да се сдобиете и с най-актуалните новини, пикантни клюки от квартала и дегустация на всичко което харесате.
Евро пазар
Един от най-скъпите европейски органични пазари е парижката Raspali Marche Bio , един от най-демократичните пък е римския Citta dell’Altra Economia. Такива специализирани пазари работят в събота и неделя в почти всеки по-голям град в Европа. Всяко едно от тези места гарантира, че продуктът е качествен, там всеки продавач е и производител, едва ли няма да повярваме на бабата, която ни подава торба пълна с плодове и ни уверява, че са от градината й. На тези пазари има и големи фирми, но тяхното качество и сигурността, че няма пестициди в добивите им, гарантират хилядите отличия върху щандовете. Тези пазари съществуват от незапомнени времена, а най-вероятно и винаги ще съществуват.
Русия сменя правилата
В Русия, компанията „Lavka Lavka“ промени формата си на работа през лятото на 2017 година. Те създават нов формат – ферма на дребно, където обединяват доставчици, производители и разбира се купувачите на биологични продукти. Идеята предлага нещо много по-масивно от еко-пазар. Потребителите могат да разгледат асортимент от продукти, да се запознаят с хлебари, градинари, млекари. Най-важното, което отбелязват от фирмата е, че има комуникация, обмен на идеи и знания. Те предлагат лесен начин за намаляване цените на здравословните продукти – схемата поле-сергия. Без посредници, цените ще се намалят в пъти. Помислете само през колко ръце преминава една стока и всеки слага надценка и за себе си. Това е добра възможност малките магазини да са конкурентни на големите пазари.
Онлайн поръчки
Въпреки хилядите места, на които може един фермер да продаде агропродуктите си, все по-често производителите предпочитат Интернет. Онлайн продажбите набират скорост с всяка изминала година. Много от органичните продукти могат да бъда закупени дори от най-известните сайтове за световно потребление, които не са били насочени към храни преди.
Разбира се, съществуват много специализирани интернет сайтове за любителите на здравословното хранене. Например FreshDirect предлага богат избор от био храни, които са без глутен. Порталът Local Harvest съдържа информация за всички фермери, които произвеждат природни продукти в Америка. Всеки потребител в Щатите и голяма част от Европа може да намери онлайн своята „еко-ферма“ в квартала си и да стане редовен клиент.
Големите производители, а и по-малките вече, създават собствени уеб сайтове и онлайн магазини, където може да се поръчат органични продукти с безплатна доставка.
В борбата за клиенти, земеделските стопани прибягват до различни трикове. Например предлагат vegetable boxes, в които слагат различни продукти, в зависимост от претенциите на клиента.
Американците пък стигат и по-далеч, предлагат чрез сайта си различни рецепти. Щом клиентът кликне на картинката и при желание, той получава у дома набор от пресните съставки за приготвянето за избраната от него рецепта.
Добави коментар