На 8, 9 и 10 юни на сцената на Софийската опера гостуват прочутите: Цветелина Василева, Камен Чанев, Гиорги Киров в шедьовъра на Верди – „Аида“
На сцената на Софийската опера и балет, на 8, 9 и 10 юни ще гостуват световноизвестни имена: Цветелина Василева, Камен Чанев и Гиорги Киров. Цветелина Василева ще се представи в ролята на Аида, Камен Чанев ще бъде Радамес, а Гиорги Киров – Рамфис. Заедно с тях публиката ще има удоволствието да види играта и чуе изпълнението на солистите на Операта: Радостина Николаева, Гергана Русекова, Баясгалан Дашням, Силвана Пръвчева, Димитър Станчев, Веселин Михайлов, Светозар Рангелов, Бисер Георгиев и др, които наскоро се завърнаха след успешен гастрол на сцената на Болшой театър в Москва. Диригент и на трите дати на „Аида“ е известният италиански маестро Джордано Белинкампи.
„Аида“ е опера, която никога не слиза от репертоара на световните оперни театри. Нито една оперна институция не може без „Аида“. И когато често се питаме каква е магията, скрита в тази творба, може да си отговорим само с една дума – шедьовър, която е най-точната за нея. Любовта, не войната е основният двигател в операта. Аида е етиопска принцеса, пленена като робиня в Египет. Египетският военен командир Радамес се бори с чувствата си на лоялност към фараона и любовта си към Аида. Дъщерята на Фараона, Амнерис, също е влюбена в Радамес. Побеждава любовта между Аида и Радамес – макар двамата да са заедно, зазидани в гробница.
Постановката е дело на прочутия аржентински ражисьор Уго де Ана.
Действието на Вердиевата творба се развива в Мемфис и Тива по време на царуването на фараоните. Противно на общото убеждение, операта не е написана по поръчка на Исмаил паша по случай откриването на Суецкия канал. Либретото е от четирима автори – Едуард Мариет, френски историк – египтолог, подготвил сценария по легенда, разшифрована от папирус. Вторият, Камий дю Локл, написва оперния текст в проза. Третият, Антонио Гисланцони – журналист, поет и певец – написва италианското либрето в стихове. Четвъртият е самият Верди.
Френско-пруската война от 1870 г. става причина за отлагането на премиерата. Представлението е изнесено шест месеца след подписване на мира. „Аида“ е изпълнена на 24 декември 1871 г. в Кайро с голям успех. На 8 февруари 1872 г. операта се изнася и в миланския театър 'Ла Скала'.
В България премиерата на „Аида“ е изнесена от Оперната дружба през 1914 г. с диригент Тодор Хаджиев и режисьор Драгомир Казаков.
През 1997 първата „Опера на площада“ под режисурата на академик Пламен Карталов е „Аида“, а тогавашния мавзолей се превръща в декор.
Джордано Белинкампи е музикален директор на Окландската филхармония и главен диригент на Кристиансанския симфоничен оркестър. Роден е в Италия, но се мести в Копенхаген на ранна възраст. Започва кариерата си като тромбонист в Кралския датски оркестър, преди да направи професионалния си дебют като диригент през 1994 г. Преди това е бил главен диригент на „И Помериджи Музикали“, Милано, генерален музикален директор на Дуйсбургската филхармония в периода 2012 – 2017 г., генерален музикален директор на Датската национална опера, Орхус, от 2005 до 2013 г., музикален директор на Копенхагенския филхармоничен оркестър в периода 2000 – 2006 г. и, между 1997 и 2000 г., е също и главен диригент на синфониета „Ателас“ Копенхаген, водещия съвременен ансамбъл в Дания.
Белинкампи се радва на редовни връзки като гост-диригент на много оркестри по света, особено в Скандинавия и Европа, включително кралските оркестри в Стокхолм и Ротердам, Кралския фламандски оркестър и Санкт-Петербургския симфоничен оркестър, но също и в Северна Америка, Азия и Австралия. С огромен репертоар, обхващащ класическа, романтична и съвременна музика, той е особено прочут с необикновените си умения в симфоничните традиции на Централна Европа, Италия и Скандинавия, и с интерпретациите си на значими хорови и вокални произведения. През 2015 г. той се фокусира върху 150-ата годишнина от рождението на Карл Нилсен, като изпълнява богата селекция от негови произведения в Дания и чужбина.
Добави коментар