Принципът на близост и връзки не е дискриминационен, това е принцип, който може да видите и в много други европейски държави.
Това каза от парламентарната трибуна министърът на образованието Красимир Вълчев в отговор на въпрос за приема на деца в детски градини и в първи клас в големите градове, предаде БТА.
"От миналата седмица имаме решение на Комисията за защита от дискриминацията, която потвърждава това“, заяви той.
С издаването на наредба 10 за организация на дейностите в системата на училищното образование през 2016-a година беше регламентиран принципът на близост, припомни Вълчев. Той не отнема правото на родителите да запишат децата си в друго училище, но дава предимство за записването в най-близкото. По думите на министъра равният достъп до качествено образование е и проекция на физическия достъп до училище - трябва да имаш възможност да отидеш в училище, което е на разумно за пътуване или придвижване разстояние, особено в по-слабо населените райони.
Принципът на близост не е дискусионен, от миналата седмица имаме и решение на Комисията за защита от дискриминация, която потвърждава това. Този принцип е важен, за да може да се минимизират времето и разходите за придвижване, от гледна точка на безопасността на децата за пътуване, на удобството на родителите, отбеляза Красимир Вълчев.
„Да, ние също констатирахме, че този принцип не е последователно проведен в наредбата и в този смисъл скоро, (може би през август) ще предложим промени в нея, които ще бъдат в тази посока, включително и когато по-голям брат/сестра до 7-ми клас е записан в едно училище, детето, което кандидатства за първи клас, да може това училище да бъде за него първа опция“, посочи министърът на образованието.
Вълчев отбеляза, че през последната година дискусионна тема е бил въведеният принцип на уседналост. Миналата година имахме множество злоупотреби с адресните регистрации и регистрациите на месторабота, посочи министърът, като добави, че това е било изчистено тази година и, от една страна, може да се каже, че принципът на уседналост води до несправедливост към родителите, които са купили жилище скоро в съответния район, но от друга, той гарантира правото на достъп до близкото училище на голям брой хора, останали миналата година некласирани за съответното училище.
Министърът беше категоричен, че в последните години, гледайки най-вече и София, където са най-големите проблеми, има подобряване на процеса, като отбеляза, че опашките отпреди години са безобидни, както и че няма тези злоупотреби с адресните регистрации и месторабота.
В София има проблеми заради неравномерното разпределение на училищната инфраструктура и разпределението на населението, отбеляза министърът, като добави, че се планира изграждането на четири училища в южните квартали. По думите му трябва да се прецизират и районите на обхват.
Точно принципът на близост доведе до по-равномерно разпределение на децата между училищата и избягване на тази нежелана свръхконцентрация в някои училища. Обмисляме да въведем механизъм за определяне на капацитет на най-големите училища, завърши Красимир Вълчев.
Добави коментар