Институтът за пътна безопасност започна свое независимо обследване на мястото на катастрофата край Своге. Организацията вече е провела една експертна оценка на въпросния път и е подала своите констатации към компетентните институции да се самосезират и да започват конкретни действия по обезопасяването на пътя. Диана Русинова от института заяви за БНР, че според първоначалния оглед асфалтът в района на катастрофата е твърде хлъзгав.
Катастрофиралият автобусът все още е в пропастта, районът е отцепен, а върху огънатата мантинела са поставени цветя.
"Първоначалният оглед показва видима разлика по отношение на самия асфалт. В по-горната част има участък с доста по-едра фракция, съответно в по-долния край, точно където е станал инцидентът, очевидно материалите не отговарят на изискванията, дори с просто око това е видимо. Когато стъпиш на платното за движение, се вижда, че настилката е много хлъзгава, дори ако застанеш с обувки, а в момента е сухо. Представям си какво е било, когато е било наводнено и мокро", коментира Русинова.
Отделно са констатирали нарушения при поставянето на преградните съоръжения. Русинова даде пример с мантинела, поставена върху платното за движение, при положение, че по стандарт тя трябва да бъде разположена на 50-сантиметрово отстояние от него и още: „На много места тя нито е захваната като хората – има болтове, които стърчат, има болтове, които трябва да са абсолютно еднакви, а има по шест различни болта на мантинела“.
Пътят е в рисково и опасно състояние, категорична е Диана Русинова. „На много места асфалтовото покритие е компрометирано, независимо, че този, който е осъществил ремонта, твърди друго. На самото място на инцидента се виждат пукнатините. На много места има паднали камъни. Пътят е обрасъл с храсти“, добави още тя.
"Трябва да се изследват причините, първо, защо ремонтът е толкова некачествено изпълнен. Второ, поради каква причина институциите са приели ремонта в този му вид. И трето, когато са се появили първите дефекти, защо още тогава някой не предприе някакви мерки", подчерта Диана Русинова.
Дончо Атанасов, член на Управителния съвет на АПИ и бивш изпълнителен директор на Агенцията, посочи за БНР, че рехабилитацията и ремонта на пътя в Искърското дефиле, който е над 80 км, се извършва при ясно разграничаване на правата и отговорностите на всички участници в строителния процес и контрола върху изпълнението и качеството.Пътят е бил приет с разрешение за ползване през декември 2016, но асфалтът е бил положен още през 2014 г. Гаранцията за извършената рехабилитация изтича в края на настоящата година.
"Пътната администрация като администрация си е свършила работата", категоричен е Атанасов. "Сигналите, които сме получавали за нередности по пътя, включително в конкретния участък на катастрофата - ние и извън проекта сме го обезопасили веднага", каза още Атанасов.
Добави коментар