Боян Паунов: “Топлофикация София” е втора по големина в Европа”

08:00, 20 сеп 18 25 3300 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Предлагаме икономически изгоден и екологичен начин за отопление

Визитка: Инж. Боян Паунов е директор дирекция "Експлоатационна дейност". От 28 години  работи в "Топлофикация София" ЕАД. Участва като експерт в работни групи за изготвяне на нормативната уредба в областта на енергетиката. Има специализации в Германия, Дания, Австрия в областта на топлотехниката. Носител е на наградата „Енергетик на годината“ 2016г. на Браншовата камара на енергетиците в България.

1. Г-н Паунов, с какво „Топлофикация София” EАД се отличава от останлите дружества?

Ще започна с това, че „Топлофикация София“ е първото дружество в този сектор в страната. Ще продължа с това, че тя е най-голямото топлофикационно дружество на Балканите. Обслужваме близо 450 000 абонати. Годишно произвеждаме около 5 млн. мегаватчаса топлинна и около 850 000 мегаватчаса електрическа енергия. Мащабите на компанията са огромни - над 1 000 км. топлопреносни трасета, в които са разположени над 2 000 км. топлопроводи. „Топлофикация София“ ЕАД осигурява отопление и топла вода на над 1,5 млн. столичани.

2. Лесно ли е да се предоставят услуги на толкова много абонати?

Когато става дума за 1,5 милона души, които са с различни очаквания и с различен социален статус, никога не е лесно. Ние имаме и социални ангажименти, които изпълняваме. Клиентите от своя страна имат високи очаквания към нас. Стремим се да им отговорим адекватно. Това, което мога да кажа със сигурност е, че ние предлагаме един от най-икономически изгодните и същевременно екологични способи за отопление.

3. Да, но сега отново се говори за увеличение на цената на парното, заради поскъпването на газа. Как може да твърдим, че парното е евтино?

Тук мога да цитирам на проф. Тасев: “Приоритет на Европейската комисия е да стимулира централното топлоснабдяване в ЕС поради изключително високия му екологичен и социален ефект. Тенденцията за ръст на цените на електроенергията е очевиден и е с доста по-висок тренд от този на парното”. Слагам край на цитата и добавям, че всеки, който се стреми да убеждава софиянци, че трябва да се откажат от парното, не защитатва интересите им. Напротив, като експерт виждам, че в момента се злоупотребява с редица некоректни внушения, по отношение на „Топлофикация София“, може би, целта е да се лъска политически имидж. Като експерт мога да гарантирам, че когато се топлят с парно, хората се радват на добър топлинен комфорт у дома при изключително изгодни ценови нива. Връщам се и на факта, че е екологично съобразен начин на отопление, а това е особено важно за града ни, за качеството на живот.

4. Това е добър мотив, но какво ще кажете за обслужването на клиентите? Има ли добавена стойност на услугите ви?

Стремим се да предлагаме все по-широк спектър от услуги. Предлагаме „заснемане с термовизионна камера“. То ни помага да дадем точните препоръки за енергийна ефективност.

„Топлофикация София“ вече няколко години предлага и услугата топлинно счетоводство. На четвърто място сме по брой клиенти. Цените ни са много по-добри и пазарният ни дял непрекъснато расте. Тук мога да посъветвам клиентите – най-лесното и най-изгодното решение за тях е да ни изберат за свой топлинен счетоводител. Така или иначе се обръщат към нас с възражение по изравнителните сметки. За съжаление не можем да сме им особено полезни, ако не ние изготвяме отчетите им. Но ако ние сме топлинния счетоводител, то всичко, което е свързано с парното, всички процедури, справки и плащания, ще могат да ги извършат на едно гише. Както споменах, предлагаме едни от най-конкурентните цени на уреди в София и най-доброто съотношение качество/цена.

В момента внедряваме и сиситемата СКАДА. Това е ново техническо решение. Тя ще помогне за оптималното управление на топлинната енергия, за дистанционно отчитане на топломерите. Ще позволи да се оптимизират сметките си за парно, без да намаляват топлинния комфорт в жилището си, ще ограничат и загубите на енергия. След окончателното внедряването на СКАДА, клиентите ще имат възможност да следят онлайн работата на абонатната станция. За целта ще бъде пуснат и портал в Интернет.

 

И за финал една от най-щекотливите теми. Защо се налага да правите профикалтика в 21 век? 
Основната цел на профилактиката е да се подобри надеждността на системата и да бъде гарантирано качественото топлоподаване през зимата. В този смисъл тя сe прави в интерес на потребителите.  Всяко съоръжение се нуждае от поддръжка и ремонт, за да работи нормално. Освен това топлопреносната мрежа е полагана през 50-70 години на миналия век.

Преди 20 години така наречената профилактика продължаваше 30-40 дни и обхващаше целия град. Сега нещата, както виждате, са много по-различни. Внедрени бяха различни модерни технически решения, които се използват в съвременните топлофикационни дружества. Вече се поставят нови тръби, които позволяват по-ефективен пренос на енергия, по-малко загуби и по-дълъг експлоатационен живот. Това обаче струва скъпо, затова го правим поетапно и с по-бавни темпове, отколкото ни се иска.

Все пак тази година успяхме да направим така, че топлоподаването да се преустановява поетапно и за по-краткo време. Например в кварталите „Иван Асен II“, „Подуяне – център“ и  „Редута“, както и на 320 сгради от кв.“Лозенец“ топлата вода не беше спирана изобщо. Те бяха захранени от друг топлоизточник.

Ключови думи

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама