Колкото и добре да живее човек, все някога животът го отвежда до гишетата на Топлофикация. Особено преди отоплителния сезон. Така и ми се случи.
По стечение на обстоятелствата бях длъжна да сменя партидите за топлото на друго име. Въоръжена с добри намерения и договор за наем реших да бъда практична и да оставя моите наематели самостоятелно да следят сметки и срокове за услугата. Бяха ми казали, че е добре да заявя и промяна на потреблението, тъй като щяло да се отрази директно върху ежемесечните сметки, които се изчисляват "на база", а чак през август - изравнителните.
Нямах идея какво ме очаква. Появих се в офиса на доставчика и поисках да заявя промяна на потребление. Дадоха ми съответното заявление и почти реших, че нещата ще се случат от раз. Да, ама не! Точно преди да извадя химикалката ми обясниха, че трябва да се върна до нас и пак да дойда, защото в заявлението трябва да присъстват с подписи и телефони домуоправител и двама съседи със собствени партиди ( не наематели).
Ситуацията ме върна назад в годините на соца, когато домуоправители и съседи се ползваха за всичко: от доноси, до характеристика на индивида. Попитах кому е нужно всичко това: не е ли достатъчно моето ЕГН, подпис и ЛК за да удостоверя верността на мое заявление за парното в собственото ми жилище? Оказа се, че не е. Това било решение на Министерство на икономиката, ако не съм доволна - тях да питам...
Запазих самообладание, явно щях да се връщам някой ден отново, а и ми предстоеше същинската смяна на партидите в Топлофикация. С втора доза оптимизъм отидох и там.
Тук ситуацията беше сложна: чакаш на едно гише за подаване на заявление, взимаш и го попълваш настрана, после пак чакаш и се връщаш на същото гише да проверят данните. Услужливо предлагат да копираш договора за наем в съседната книжарница за 10ст., но от страх да не изгубиш реда, за който си чакал се съгласяваш и на 30 ст. копието при тях. След това те пращат на гишето до тях да си внесеш таксата за промяна на партида и със заветната касова бележка се нареждаш отново на първоначалното гише да удостовериш плащането и да завърши подаването на промяната.
В този момент си мислиш, че си приключил, въпреки тази непрактичност, налудничаво редене и губене на тяхно и мое време. Да, ама не!
Това било само попълване на документацията. Усетих безсилие и леко покачване на кръвта в главата след като ми обясниха, че сега трябва да отида в другата сграда, на 1-вия етаж , там било деловодството за да се входира всичко това.
Отидох и до там. Пак опашка. Чаках. Входирах.
И така, днес 3 часа от моя живот отделих на Топлофикация, само защото реших да бъда практична.
Мисля, че не е трудно и това общинско дружество да бъде. На първо място да намали бюрокрацията, която води до загубено време в работата, изнервени клиенти, опашки и в крайна сметка- спад в събираемостта на приходите.
Да потърси решения : Какво се случва ако не си в добри отношения със съседите и не можеш да събереш подписи? Какъв е проблемът да подаваме информация онлайн, както плащаме сметките и дължимите данъци и такси в общините?
Тези нормативни уредби не зависят само от Топлофикация. Новите закони ги предлагат управляващите. А тях си ги избираме ние. Така че, сами сме си виновни...