От Топлофикация София обявиха, че имат пълна готовност да пуснат парното при три последователни дни със средноденонощна температура, по-ниска от +12°C, и при прогноза от НИМХ за трайно застудяване. Важна роля в процеса на пускането на централното отопление обаче имаме и ние, потребителите. Нашето активно участие в проверката и подготовката на локалните системи преди стартирането на отоплителния сезон е от решаващо значение за неговата ефективност, припомнят специалистите. Те съветват да са приключени всички ремонти по вътрешните инсталации и системата да бъде запълнена отново. В противен случай няма да има техническа възможност парното да бъде пуснато.
Трябва да имаме предвид, че сградната инсталация е част от общата собственост и поддържането ѝ е изцяло за сметка на всички живущи. За да работи системата добре и топлинната енергия, за която плащаме, наистина да стига до нас, е важно тя да бъде в изправно състояние, а при съмнения в това, да се обърнем към специалисти за съдействие.
Топлофикационните дружества, без да са длъжни по закон да дават съвети и да осигуряват услуги при неизправност на вътрешните инсталации в сградите, разполагат с необходимия ресурс и с експерти за това. Те са готови да извършат оглед и да дадат препоръки за отстраняване на проблемите, както и да се ангажират с премахването им срещу заплащане.
Законът изисква във всяка сграда да има лице, избрано за отговорник на абонатната станция. В повечето случаи това е домоуправителят или друг живущ с достатъчно технически познания. Отговорникът разполага с достъп до абонатната и е инструктиран за основните дейности при различните ситуации, свързани с отоплителната система. Изборът на това лице е особено важен, тъй като от него зависи регулярното следене на състоянието на абонатната станция и сградната инсталация. Той е отговорен за обезвъздушаването и контролирането на безразборното изпразване на инсталацията, което е предпоставка за разхищение на топлинна енергия. Ето защо този човек трябва да има нужните технически познания и да се ползва с изключително доверие сред собствениците в сградата.
Разбира се, не е необходимо да сте отговорник на абонатната станция, за да сте наясно какво се случва в нея. Всеки потребител има право да изисква достъп до данните от ежемесечните отчети на общия топломер, както и да присъства на месечните отчети на общия топломер. Във всяка абонатна станция се осъществява измерване на консумираната топлинна енергия в сградата с топломер. Общите измервателни уреди запаметяват показанията в нула часа на първо число на всеки месец и с помощта на преносим терминал тези данни се прехвърлят по електронен път в базата данни на топлинния счетоводител.
След като сме се убедили, че всичко с абонатната ни е наред и ключът от нея е в правилните ръце, трябва да направим обстоен преглед на общите помещения на сградата – коридори, стълбища, тавани и мазета. Ако има счупени или незатварящи се прозорци, най-доброто решение е те да бъдат ремонтирани своевременно, за да няма загуба на топлина.
От особена важност преди началото на отоплителния сезон е да отворим вентилите на радиаторите си на максимална степен, за да не се налага допълнително обезвъздушаване на отоплителните тела след общото пускане на парното. Спазването на някои прости правила, свързани с позицията на вентила, по време на целия отоплителен сезон пък ще ни помогнат да спестим част от месечната сметка. Ето и някои от тях:
- Не оставяме вентила максимално отворен през целия сезон, защото той няма да може автоматично да спре достъпа на топлина в радиатора, когато в помещението вече е достатъчно топло.
- Когато излизаме сутрин, е най-добре да оставим вентила на степен 2, а не да спираме напълно отоплението. По този начин вечерта ще е нужна значително по-малко енергия да стоплим помещенията.
- Ако искаме да проветрим, вентилът се завърта на знак „звездичка“(*) и прозорците се отварят широко за 5 минути, след което отново го оставяме на желаната степен.
- Когато ни се налага да отсъстваме за по-дълго, най-добре е да оставим вентила на делението „звездичка“(*). Така в помещението ще се поддържа минимална температура без да се стигне до замръзване.
За всеки вид потребление важи правилото, че колкото по-информирани сме, толкова по-добре сме запознати с услугата, която получаваме, и знаем как максимално да се възползваме от това, за което плащаме. Когато става дума за централното топлоснабдяване водещ е колективният характер на услугата и недобросъвестното отношение на някои потребители се отразява на всички в сградата. В крайна сметка кражбата на топлинна енергия от радиатори или топла вода води до завишаване на задълженията на останалите абонати, а не до ощетяване на топлофикационното дружество или фирмата за топлинно счетоводство. И този въпрос има решение. От Топлофикация София предлагат услугата енергийно обследване на сградата с термовизионна камера. С нея може лесно да установите недобросъвестните ползватели на топлинна енергия, която вие плащате.
Добави коментар