Екопроект доведе до стратегия за повишаване на доверието между общностите (втора част)

09:04, 25 юни 18 25 703 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

От началото на годината ТОПНОВИНИ разказва в поредица материали за проекта "ИНТЕГРИРАНЕ НА ПОЛИТИКИТЕ ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА В ДНЕВНИЯ РЕД НА ОБЩНОСТИТЕ".

Част от проекта са поредица от семинари, в които се провеждат редица обучения за формиране на лидерски качества и успешна комуникация за налагане на еко политики.

Вчера започнахме да представяме част от изводите от семинарната част на проекта, свързани с провалът в комуникацията, характерен за представителите на политически сили.

Повече информация за проекта можете да откриете на официалната му фейсбуук страница.

 

(продължение от вчера)

 

От направеното изследване на обществените нагласи в Черноморските общини на област Добрич (ИОННОТПЦМОВБРЕ) става ясно, че най-критичните точки по отношение на доверието са в отношенията между местни общности и НПО от една страна, и инвеститори и НПО от друга. В ситуационния анализ ще обърнем внимание основно на тези два проблема, тъй като те са пречка пред целта за постиганте на устойчиво разбирателство между четирите обществени сегмента: местна общност, бизнес, НПО и администрация.

Според резултатите от изследването, най-голямо е недоверието между местните общности и екологичните НПО. Местната общност не разбира дейността на НПО, не им вярва и дори проявява враждебност. Комуникационният проблем обаче е двустранен. 

Липса на икономическа култура и традиции в управлението на частната собственост, в съчетание със сложна социална обстановка, ниски доходи и желание за бързи печалби, в последните десетилетия доведоха до редица екологични проблеми по българското Черноморие. На север като такива можем да посочим презастрояването на места, загубата на биоразнообразие, замърсяването на води и почви, активизирането на свлачища. 

Нарастващата роля на неправителствените екологични организации в политическия и обществен процес на централно и местно ниво с различна успеваемост влияе възпиращо на тези негативни процеси, но макар и разполагащи със значителна експертиза в сферите си на действие, много екологични неправителствени организации подценяват поведенческите и психо-социалните специфики на засегнатите местни общности, което постепенно резултира във влошаване на комуникацията и в крайна сметка - в двустранна загуба на доверие между НПО сектора и местните общности.

Местните общности често разбират мерките по опазване на околната среда като противоположност на икономическото развитие, а екологичните организации се възприемат като проводник на тази опозиция. Вярно е, че такива организации имат определено икономическо влияние в региона, тъй като някои политики за опазване на околната среда са свързани с налагането на режими на защита на териториите, което води до ограничаване на някои икономически дейности. 

Факт е също обаче, че режимите на защита допускат значителен брой алтернативни икономически дейности, които в много от случаите са по-доходоносни от традиционно възприетите. Така например дейности като устойчиво горско стопансто, еко туризъм, биоземеделие са допустими в зони от НАТУРА 2000, а доходите от тези дейности могат да надхвърлят тези от масовия туризъм и индустриалното земеделие. Привличане на нови индустрии, базирани на икономика на знанието също са теоритично възможни, при създаване на подходящи предпоставки за това.

Преструктуриране на икономическите нагласи в региона обаче е труден процес, за който са необходими множество образователни, информационни инициативи и усилия. За такива е невъзможно да се разчита само на НПО. Много от екологичните НПО разполагат с експертен ресурс, както и с достъп до потенциални инвеститори. Съществува обаче една общонационална тенденция екологичните НПО да се товарят със свръхочаквания. Едно такова очакване е, че освен да опазват природата, те трябва да се захванат с нетипични за експертизата си начинания като намиране на икономически алтернативи за местната общност, например. Такова очакване личи и от изследването по проекта. 

Превърналото се в клише питане “а къде бяха зелените, когато...” разкрива сериозни заблуди в масовото възприятие към НПО като цяло. Отговорност обаче не може да се търси само в един от обществените сектори. Необходими са диалог, сътрудничество и баланс на интересите на всички заинтересовани страни. Партньорското включване на бизнеса в този процес е сред първите стъпки в тази посока. 

Така стигаме до следващия основен комуникационен проблем – недоверието между инвеститорите и екологичните неправителствени организации. Според изследването по проекта отношението на НПО към инвеститорите е “еднозначно и силно негативно”, а това на инвеститорите към НПО “еднозначно негативно”. 

 

(следва продължение)

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Още по темата

Реклама