Фрийдъм Хаус: Свободата на медиите в Сърбия се е влошила при управлението на Вучич

18:10, 05 юни 19 / Свят 25 1403 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Свободата на медиите в Сърбия е тревожно изостанала, все по-често е налице натиск чрез сплашване и финансов натиск върху журналисти и медии, които искат обективно да информират. Това е резюме на изчерпателен доклад на Свобода и медия 2019, публикуван от Международната независима организация за свобода, Фрийдъм хаус (ФХ).

В началото на годината Фрийдъм хаус публикува Доклада за свободата в света, Сърбия за първи път от десетилетие и половина напусна категорията "свободни държави" и влезе в категорията "частично свободни". Медиите допринесоха значително за този спад.

Главният автор на прессъобщението на Фрийдъм хаус, заяви пред "Гласът на Америка", че "ситуацията в Сърбия не е най-лошата досега, но е налице значителен спад в свободата на медиите, след като Александър Вучич е на власт и че наистина има сериозна причина за загриженост “.

В днешния доклад на Фрийдъм Хаус правителството на сръбския президент Александър Вучич се сравнява с управлението на унгарския премиер Виктор Орбан, като казва, че "и двамата са съкрушителни за независимата и критична журналистика, следвайки популистки методи. И двамата лидери консолидираха медийната собственост в ръцете на близки сътрудници, което даде възможност на медиите с най-висок рейтинг да подкрепят правителството и да осквернят опонентите си.

С подкрепата на "приятелски медии" и паралелно с разпространението на дезинформация, беше създаден нов инструмент за успешен контрол на медиите, се казва в доклада на ФХ.

Също така се казва, че през последните години са се появили нови инструменти и методи, чрез които нелибералните лидери напълно поеха контрола върху медиите.

„Тези методи са много по-фини от арестите или насилието, които виждаме в традиционните диктатури. Международните участници, които биха искали Сърбия да се съобрази с някои стандарти, не могат да поставят своите пръсти в конкретни тактики, които засягат гражданите не могат да бъдат обективно информирани. Този метод е по-опасен, защото е много хитър и скрит”, казва репутацията.

За да илюстрира за какво става въпрос за контрол, ФХ цитира няколко примера за медийни продажби в ръцете на хора, близки до управляващата Сръбска прогресивна партия.

„В края на 2018 г. брат на висш политик в управляващата партия купи два телевизионни канала с национална честота. Той е и собственик на три интернет портала, радиостанции и девет кабелни програми, според доклад на FX относно миналогодишната продажба на телевизия O2 (B92) и Първа телевизия, закупени от Срджан Милованович, брат на Звездан Милованович”, лидер на прогресивната партия в Ниш.

В друг пример се споменават "постоянни данъчни проверки", което е "доста често срещана легитимна тактика и които могат да навреди на медиите, които минават през тези проверки година след година.

В доклада ФХ смятат, че нелибералните лидери в Сърбия и Унгария са майстори в изграждането на положителни разкази за себе си и за новата реалност, в която държавните медии играят важна роля.

В доклада се казава, че "когато контролираните медии създават паралелна реалност и гражданите разчитат на тези медии да бъдат информирани - промените са трудни, но не и невъзможни."

„Като се има предвид, че ситуацията е много сериозна. Много е трудно, след като веднъж бъдат предприети тези мерки и се променят нормите в страната, много е трудно да се върнем към старата норми”, добави ФХ.

В доклада се заключва, че "не може да се очаква президентът Вучич да позволи промени, но ще продължи да се работи по това".

„Работата става по-лоша и не знам дали сме докоснали дъното. Но гражданите могат да направят нещо: те могат да се борят, да протестират ... Промяната трябва да дойде отвътре, видяхме в други страни: Армения, Етиопия, Малайзия. Нещо подобно се случва. Хората стигат до точка на пречупване и казват, че вече не могат да търпят това”, добави авторът на доклада на Фрийдъм Хаус за Гласа на Америка.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама