Ледът на Луната - резултат от множество неизвестни източници?

11:20, 11 окт 19 / Култура 25 2017 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Повърхността на южния полюс на Луната е пронизана от древни кратери, покрити с лед, но как тази вода за първи път се е появила на Луната отдавна е загадка. Сега екип от изследователи смята, че тези ледени джобове могат да бъдат резултат от множество събития, съобщава БГНЕС.

Поради уникалния наклон на Луната, полярните й региони са трайно засенчени и не получават пряка слънчева светлина. Изключително ниските повърхностни температури са помогнали за запазването на леда, но не е ясно как той се е озовал на Луната.

За да определят възрастта на леда, изследователите първоначално са датирали 20 кратера, открити на лунния южен полюс, използвайки данни от апарата на НАСА LRO, който е в орбита и събира изображения на Луната през последното десетилетие. По-старите кратери показват повече признаци на износване по краищата, както и пукнатини от астероиди или комети, които може да са удряли повърхността с течение на времето.

„Възрастта на тези находища потенциално може да ни каже нещо за произхода на леда, което ни помага да разберем източниците и разпределението на водата във вътрешността на слънчева система“, казва в изявление водещият автор на проучването Ариел Дойч. „За целите на проучването трябва да разберем страничните и вертикалните разпределения на тези находища, за да разберем как е най-добрият достъп до тях. Тези разпределения се развиват с времето, така че да се има представа за възрастта е важно. "

По-голямата част от леда е намерен в кратери, които са се образували преди повече от 3 милиарда години. Тъй като ледът не може да бъде по-стар от кратера, учените казват, че ледът е най-много на същата възраст. В тези по-стари, по-големи кратери, ледът също е бил повреден след удари от астероиди и комети с течение на времето. По-нов и по-гладък лед беше открит и в по-новите кратери. Смята се, че този млад лед може да е тръгнал към Луната по различен начин от стария лед.

И ако всъщност ледът е от различни епохи, то това означава, че вероятно е дошъл от два различни източника.

Но как е стигнал до там, е основният въпрос, който учените си задават. Когато Луната е била все още млада, тя била засегната от „сравнително високите проценти на удари на комети и астероиди“, носещи лед с тях, пишат авторите в списание Icarus. Смята се, че по-старият лед, открит в древните кратери, вероятно идва от този източник, докато по-младият лед може да е бил доставен на Луната или чрез микрометеорити, или чрез взаимодействие със слънчевия вятър.

„Когато мислим за изпращането на хората обратно на Луната за дългосрочно проучване, трябва да знаем какви ресурси има, на които можем да разчитаме, а в момента не знаем“, казва съавторът на проучването Джим Хед. „Изследвания като това ни помагат да прогнозираме къде трябва да отидем, за да отговорим на тези въпроси.“

Програмата "Артемида" ще започне през следващите пет години, като тя предвижда следващият мъж и първата жена да кацнат на Луната. Може би астронавтите ще могат да хвърлят някаква светлина върху мистерията.