Адекватни ли са идеите за промяна на шофьорските изпити?

15:11, 14 окт 19 25 3004 Шрифт:
Цветилена Симеонова Автор: Цветилена Симеонова

Кандидатите за шофьорска книжка да взимат изпита си на автомобил, различен от този, на който са се обучавали. Това предвижда проект на Министерството на транспорта за промяна в реда за провеждане на шофьорските изпити. Друго предложение е в шофьорските курсове да има по-малко часове по теория и повече по кормуване.

По темата ТОПНОВИНИ потърси за коментар председателя на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров и автомобилния състезател Крум Дончев.

Нови правила за шофьорските курсове: Изпитът да не е на колата, на която си се учил

Нов автомобил в деня на изпита

Сред новите предложения е държавата да купи сто автомобила, които ще оборудва с видеокамера и компютър, и те да бъдат използвани само за изпита за шофьорска книжка.

Според Владимир Тодоров идеята не е добре осмислена и такава практика в ЕС не съществува. По думите му не е възможно младият кандидат-шофьор да кормува 30 часа на един автомобил, а да бъде преместен на друг в деня на изпита, когато напрежението е високо. „Всеки, който има книжка, знае, че дори и да имаш голям опит, когато седнеш на друг автомобил – различен от този, които си свикнал да управляваш, ти трябва известен период, за да свикнеш с него – с габаритите, с устройството, с разположението на уредите, с двигателя, със спирачките. Даже и шофьорите, които карат десетки години, винаги имат притеснения, сядайки на нов автомобил. Така че тази идея е неработеща и не трябва да се реализира“, заяви Тодоров. Според него това е опасно и за самите курсисти, защото ще бъдат подложени на невероятен стрес и ще бъдат близо 100% скъсани.

Крум Дончев също намира промените за нелогични. „С тях се иска да се докажат обективните умения на младите шофьори, но доколко това ще бъде наистина така, не е ясно. Защото на един човек, който се е учил и се е адаптирал към един автомобил, не е добре да му бъде предоставен друг за изпит. Трябва да отчетем, че кандидат-шофьорът не е достатъчно опитен и по-трудно би се адаптирал към ново превозно средство особено на самия изпит“, коментира той.

Задържаха 19-годишния неправоспособен шофьор след тежката катастрофа Пловдив

Инструктурът да не присъства на изпита

Една от спорните мерки е по време на изпита инструкторът да не присъства в автомобила.

Според Владимир Тодоров именно инструктурът е връзката между изпитващия и изпитвания. Той даде пример с Америка, където кандидат-шофьорът до последно не знае кой ще го изпитва. “Най-добре е да се преустанови практиката изпитващите да бъдат взимани от „Автомобилна администрация“ от фирмите – т.е. те сами трябва да отиват до фирмите в деня на изпита, и не трябва да има комуникация с инструктурите. Защото има едни 15-20 минути, в които инструктурите си говорят с изпитващите и това трябва да се прекрати“, заяви Тодоров.

Според Крум Дончев премахването на инструктурите от автомобилите по време на изпит е обвинение, че те са отговорните за корупцията при даването на шофьорските книжки. „Не виждам логика в това предложение. Обвиняваме ли инструктурите в корупция или не? Вярваме ли, че от ДАИ могат да бъдат безпристрастни? Това са въпроси, които всички си задаваме“, коментира Дончев.

Нови услуги: Чат със служителите в администрацията ще бори бавното обслужване

Нова методика за обучение

И двамата се обединяват около тезата, че методиката на обучение трябва да се промени цялостно.

Според Владимир Тодоров трябва да се увеличат часовете по кормуване, както и да има управление на магистрала, управление вечер, управление в дъжд и да се учат повече маневри.

От своя страна, Крум Дончев заяви, че в новата методика трябва да залегнат упражнения, които предоставят екстремална среда на обучаващите се. „Среда, в която те могат да придобият повече познания за ситуации, които биха могли да се създадат на пътя – т.нар. екстремни ситуации. Това са тези ситуации, в които всички шофьори изпадаме понякога“, посочи той. Според него методиката на обучение трябва да се адаптира към нашата инфраструктура. „Защото такава инфраструктура няма никъде в Европа. Ние сме с една от най-лошите инфраструктури в целия ЕС, няма какво да го крием“, коментира Дончев.

Предложените от Министерството на транспорта промени идват седмица след акцията на ДАНС в ДАИ – Пловдив, след която трима служители бяха арестувани за изнудване и искане на подкуп.

По последна статистика около 20% от младите шофьори през първата и втората година от придобиването си на правоспособност участват в ПТП.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама