Ана Вилфан: Участието ни във властта не е на всяка цена

11:00, 15 окт 19 25 5798 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Ана Вилфан е родена през 1993 г. в София. Завършва средното си образование в Италианския Лицей в Горна баня с природоматематически профил. Същата година започва своето висше образование в University of Westminster със специалност European Legal Studies.

През 2015 г. завършва Maastricht University по програмата Еразъм + с дисциплини по Международно и Европейско право.

Активен член на няколко организации свързани със социална ангажираност на младежкия сектор в България и Европа. Участва в симулации на ООН, а през 2016 г. е избрана за представител на ELSA UK за 25-та среща на UNODC във Виена. От 2014 г. работи на частна практика като медиатор.

- Г-жо Вилфан вие сте представител на Сдружение "Път на младите", съставено от млади хора. Разкажете малко повече за сдружението и за какво се бори "Път на младите"?

Сдружение "Път на младите" е първата по рода си политическа платформа в България. Направихме нашия дебют на европейските избори тази година, когато за по-малко от три седмици кампания и с многократно по-малки средства от основните ни опоненти спечелихме доверието на 21 315 българи или 1,03% - взимайки повече гласове от вече наложили се парти.

Участието ни във властта не е на всяка цена. Пример за това са местните избори. На тях няма да участваме самостоятелно, но ще подкрепим кандидат със сходни на нашите виждания. Целта ни е да се подготвим за участие в управлението на България от март 2021 г.

За да постигнем това, започваме и изграждането на нашата мрежа, като през следващите 15 месеца ще набираме кадри, които имат подобни виждания за развитието на България като нашите. Стартираме със създаването на платформа за дигитална демокрация, в която нашите членове могат да предлагат политики и законодателни промени. Силно вярваме в гражданската и младежка активност. Приветстваме всички, които искат да бъдат част от нас.

- Живяли сте на доста места. Направете сравнение на София с останалите европейски столици. Какво й липсва на столицата ни?

Живяла съм в повече от четири държави не само в столици, но и в техни големи градове. Столицата, в която съм прекарала най-много време е Лондон. Разбира се за мен няма по-хубаво място от вкъщи. Затова се върнах. Смятам, че в България има възможност за реализация на млади хора не само в политиката, но и в бизнеса. Това, което винаги ми е правило впечатление е, че в другите европейски градове и столици винаги неща като инфраструктура, паркиране, паркове и пространства между блокове, чистота и транспортни услуги са изключително уредени. Всяко едно от тези звена се развива с ясна стратегия и с идеята да помага на гражданите, а в тези градове, в които съм била аз, това е изключително важно, защото са и туристически дестинации. София също е туристическа дестинация, градският туризъм се развива с бързи темпове. Имаме уникално красиви места, които биват посещавани от туристи ежегодно и сезонно в столицата. При нас обаче липсва уреденост.

В допълнение прогресът на София е концентриран само в центъра, развитие в застой - периферията не се развива. Една разлика с другите европейски столици и градове е, че там се гледа целият град, а не само централната му част. За да процъфти един град трябва да се гледа по-мащабно.

София, мой малък Лондон - навсякъде трафикът е ужасен и бързо разрастващ се. В Лондон трафикът е кошмарен, пълно е с хора, които бързат, но са редки случаите, когато линиите за градски транспорт закъсняват без извънредна причина. В София това е проблем, както и липсата на обслужване на линии на по-кратки периоди. Все пак служителите на градска мобилност правят всичко възможно, но общината трябва да бъде отговорна. Хубаво е, когато се мисли в посока разрешаване на този проблем да се гледа цялата транпортна мрежа - при нас Околовръстният път трябва да бъде завършен. Хората градове правят с тези средства и с времето, което Столичната община отдели на това звено до момента. Няма да ми стигне времето да направя пълен и обстоен паралел, всичко е възможно и при нас стига да се използват средствата по предназначение.

- Защо подкрепяте Мая Манолова, а не някой друг от кандидатите за кмет на София?

Доста дълго време обсъждахме дали да изразим подкрепа към кандидат за кмет на София. Преди г-жа Манолова да обяви своята кандидатура бяхме поканени на последната й дискусия в качеството й на омбудсман - относно Brexit и българите на Острова. В последствие имахме разговор с нея, където тя ни представи своята визия, а именно да помага на гражданите по-мащабно, защото като омбудсман възможностите са и ограничени. Когато я попитахме в какво качество ще се кандидатира, тя ни отговори - като граждански кандидат. Това за нас беше изключително важно, защото ние нямаме политическа обремененост, а сме гражданска организация.

Застанахме зад нея, защото визията, идеите и желанието й са ни присъщи. Също така смятаме, че тя е реалният шанс за пробив на статуквото. Държа да отбележа, че като част от подкрепящите я, тя ни предостави и възможност да работим по нейната програма и да представим "София на гражданите".

Мая Манолова е човек, който се среща с хората, а това също ни направи впечаление. Тя води своята кампания сред гражданите, а не само и единствено по телевизионни програми обещавайки наред нещо, което слушаме 14 години без крайни видими резултати.

В допълнение, както казах по-горе, ние сме гражданска организация, която е отворена към всякакви предложения за дискусии и разговори. Доста хора са се свързвали с нас и сме обсъждали политики и идеи, както и симпатизираме на желанието на другите кандидати, които искат промяна. Тази битка обаче трябва да се води от човек, който има шанс да разбие модела на управление за последното десетилетие.

- Какво ще направите като общински съветник?

С най-общи думи ще следя къде отиват моите и вашите пари. Искам да знам като плащаме данъци и те влязат в бюджета къде отиват, как се разпределят и колко прозрачно се управляват.

Искам да мога да помогна на гражданите, които ще имат в мое лице представител в Столичната община да си отстояват позициите спрямо нуждите - крайно несериозно е през 2019 г., след 14 години управление по един модел, да не се намериха общински съветници, които да прокарат проекти за изграждане на площадки, нови ясли и детски градини с публично-частно партньорство, тротоарни пътеки и острови за хората с увреждания, да има дълги опашки в администрацията и най-вече хората да са заринати в боклук. София е мръсна, мият се улици преди избори, след скандали се правят удобства, а няма дори базови условия. Този процес, както виждаме, е доста труден, защото явно текущите общински съветници следят употребата и разпределянето на парите на столичани спейки. Бих давала отчет ежедневно на хората за свършената ми работа по различни комуникационни канали.

- Как според вас трябва да се реши проблемът с яслите и детските градини?

За да се започне решаване на този проблем е редно да се направи една статистика на семействата с деца до предучилищна група и планиране на потенциалното им увеличаване за следващите минимум пет години по квартали - микроанализ. След това трябва да се види системата за приемане на деца - доколко е прозрачна. В кварталите, в които няма детска градина като "Манастирски ливади" и "Драгалевци" - да се обособи сграда, защото има прекалено много място, което се използва само за блоково застрояване и то с непрозрачни сделки. В кв. "Драгалевци" има готова сграда, която даже е с европейски проект за над 730 000 лв., която седи така празна и не се използва по предназначение.

Ключов момент е при изграждането на тези звена да се започне и подготовка за тяхното кадрово обезпечаване. Столичната община трябва да насърчава млади хора да стават педагози и възпитатели. Това също е огромен проблем, трябва да мислим нещата в перспектива.

- В каква посока ще работите за облекчаване на трафика и по-лесно паркиране в столицата?

Трафикът е проблем, който трудно ще бъде решен категорично. Мерките, които могат да бъдат предложени за облекчение включват финализиране на Околовръстния път, изграждане на вътрешни рингове, буферни паркинги и обособяване на повече автобусни линии на ключови булеварди и основни пътни артерии. Въвеждане на бял билет и билет, който да бъде използван за времеви интервал пример за 75 минути, както е по западен модел също са част от решенията, които могат да помогнат за облекчаване на трафика. Редно е и парите на ЦГМ да бъдат употребявани прозрачно, аз лично не знам тези пари за зелена и синя зона, като и от глобите за поставена скоба къде отиват и за какво се използват.

Всички тези проблеми, които са ключови са развитието на София като европейска столица са решими при желание за действие и поемане на отговорност. Смятам, че процесът по тяхното решаване е дълъг, но не задължително по-дълъг от един мандат на Столичния общински съвет и кмета на столицата. Най-малко за поставяне и изграждане на устойчиви основи. Отнякъде трябва да се започне с промяната, а изборът на нов кмет с шанс за смяна на модела, както и нов Столичен общински съвет с технократи и гражданско участие е ключов. Нека поставим началото на 27/10 с номер 67 за общински съветници Коалиция "България на гражданите" и с номер 75 за кмет - Мая Манолова.

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама