Омбудсманът Диана Ковачева ще изпрати препоръка до министъра на труда и социалната политика Бисер Петков във връзка с проблемите при формирането на размера на пенсиите от втория стълб на пенсионното осигуряване. Това съобщи тя в Брюксел по време на Годишното общо събрание и конференция на Европейската мрежа на националните институции за защита правата на човека /ENNHRI/.
Общественият защитник ще настоява да не се допуска противопоставяне между първия и втория стълб на осигуряване, за да се гарантира доверието на гражданите в пенсионната система и да се минимализират рисковете. Също така и държавата да намери вариант за контрол върху средствата, които се разпределят от частните фондове, както и за начините, по които се гарантират правата на гражданите по отношение на пенсионната система.
Основната тема на форума бе посветена на социалните и икономически права на гражданите, а един от въпросите, които се дискутираха, бе как омбудсманите да работят в добро сътрудничество с институциите, така че да се гарантира по-ефективното им упражняване, съобщиха от омбудсманството.
Доц. Ковачева запозна колегите си с конкретен пример от своята работа, а именно инициираните от омбудсмана законодателни промени, подкрепени от правителството и парламента, с които работници и служители, жертви на некоректни работодатели, да получават неизплатените си вземания от Фонда за гарантиране на вземанията.
„Благодарение на доброто сътрудничество механизмът работи много добре. Само за първите 10 месеца на тази година са изплатени над 4,5 млн. лв. на над 3 000 служители. А за последната година и половина, откакто промените са в сила, са изплатени над 11 млн. лв.“, подчерта омбудсманът.
Тя припомни, че освен изплащането на забавени възнаграждения, промените позволяват на работници и служители да извадят сами изпълнителен лист срещу работодателя си на база на констативен акт, изготвен от Инспекцията по труда, с който да се заведе дело за несъстоятелност.
Доц. Ковачева подчерта, че жалбите, които получава институцията на омбудсмана, свързани с икономически и социални права, са на второ място след права на потребителите – само за забавени възнаграждения през тази година са получени над 500 жалби, сред които и колективни.
Вторият акцент в дискусията бе изкуственият интелект, който се използва в някои държави в областта на социалните и икономически права. Например, когато трябва да бъде определено дали едно лице отговаря на изискванията за вземане на социална помощ, какъв да е видът й, изчисляването на размера на социалното плащане и др. Обсъдени обаче бяха и възможните проблеми, които могат да възникнат при липса на човешко участие – машините не могат да вземат предвид етичните стандарти, както и спецификата на социалните и икономически права.
Добави коментар