Камара на превозвачите пред ТОПНОВИНИ: Тол таксите са непосилни

15:15, 18 ное 19 25 4495 Шрифт:
Антония Иванова Автор: Антония Иванова

Цената, която тежкотоварните камиони, ще трябва да плащат на километър за новата тол система, ще зависи от степента, с която превозното средство замърсява околната среда. От 4-7 ст. до 36 ст. са таксите, предвидени в проекта за Тарифа на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа.

Над 6 000 км. първокласни и частично второкласни пътища ще бъдат платени. Около 14 000 км републиканска пътна мрежа остава безплатна за товарните автомобили с тегло над 3,5 т. След старта на тол системата, тези камиони няма да плащат и винетка, гласи още проектът.

От Камарата на автомобилните превозвачи в България обаче, не са съгласни нито с предложените цени, нито с обхвата на тол системата. Тези цени ще бъдат непосилни за голяма част от превозвачите, коментира за ТОПНОВИНИ Димитър Димитров - изп. директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България. Той призова да бъде създаден механизъм, по който ударът за българските превозвачи да не бъде толкова голям при внедряването на тол системата.

Цените и обхвата, предложени в проекта, са определени от АПИ и МРРБ без допитване до консултативните съвети с превозваческите организации, изтъкна Димитров. "Научаваме едни неща от телевизиите, които не са се случили на консултативните съвети", подчерта той.

За Камарата на автомобилните превозвачи в България обхватът на тол системата трябва да е клас 1 и автомагистралите. "След като транзитният трафик ще се плаща и няма да товари вътрешния транспорт, значи взимаме клас 1 и част от международните коридори, съответно за българските превозвачи остава една алтернатива за избор на път", предложи още Димитров.

Тол такси за камионите от 4-7 ст./км предвижда проект, публикуван за обществено обсъждане

За него също така предложената такса за тол системата е твърде висока. 4-6 ст. засяга само камионите до 3,5 т., които рядко пътуват по магистралите и обслужват вътрешноградски и крайкрадски маршрути. Основната част от ползващите тол системата превозни средства ще бъдат т.нар. тирове, които са над 12,5 т., с четири и повече оси. За тях предвижданата от проекта цена е между 18 и 36 ст./км. Така подобен камион с еко клас Евро IV ще трябва да плати за пътя София – Бургас 89,65 лв. на курс.

"Непосилно ще е за голяма част от превозвачите подобна цена. Да, може би това ще стимулира българския превозвач да инвестира в по-екологични превозни средства, но това пак ще рефлектира върху крайната цена на транспорта и от там крайната цена на продуктите. А това трябва да става преходно. Да се започне с малка цена, с малък обхват, за да няма фалити, съкращения в транспорта, да няма голяма инфлация, до което би довело увеличаване на цените по магазините", коментира Димитър Димитров.

746,3 млн. лв. са очакваните приходи от тол такси и е-винетки през 2020 г.

От Камарата предлагат, вместо заложените 6000 км, което е близо 30% от пътната мрежа, да се започне с под 10%. "Ние почваме защото сме закъсняли за внедряването на тол системата. Но едно такова закъснение не може да се компенсира с вълшебна пръчка с висока цена и голям обхват. Нещата трябва да се случват плавно и преходно", отново подчерта нейният изпълнителен директор.

От Камарата отправят питане към МРРБ по какъв начин ще бъдат облекчени българските превозвачи. "В Италия, например, на база изминати километри се ползва отстъпка от тол таксата... В Унгария старият транзитен път е освободен от тол такси... и един унгарски вътрешен превозвач може спокойно да се движи по алтернативния път. В Германия, откакто разшириха обхвата, има четири процедури за подпомагане на превозвачите. Ползват най-различни преференции при закупуване на нов автомобил, получават нови гуми, веднъж годишно нещо като държавна субсидия".

"Да, българският превозвач плаща тол системата и трябва да плаща за това, но не трябва всичко да е за негова сметка", подчерта Димитър Димитров.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама