Екипът на ТОПНОВИНИ подбра най-значимите теми от седмицата в рубриката „Тема с продължение“. Кои събития привлякоха вниманието ни, прочетете по-долу.
Депутатите подкрепиха главния прокурор Сотир Цацаров за шеф на КПКОНПИ, а ВСС гласува оставката му; По време на триалозите в Брюксел пакет "Мобилност" направи една крачка напред към одобрението му, а превозвачите заплашиха с национален протест; Управляващите и кметът на София пък решиха да борят мръсния въздух със затвор и тежки глоби. И още...
***
И всички са "За" Цацаров
Всички парламентарнопредставени партии подкрепиха главния прокурор Сотир Цацаров за поста на председател на антикорупционната комисия. "За" избора му гласуваха всички ГЕРБ, НФСБ, ВМРО, "Атака", ДПС и 27 депутати от БСП, въпреки че преди това обявиха, че няма да подкрепят нито един от двамата кандидати. Цацаров получи гласовете и на „Воля“, които преди това подкрепиха и издигнатия от тях Симеон Найденов.
Подкрепата на част от "червените" депутати изненада левицата, въпреки че преди това от там бяха обявили, че няма да дадат гласа си за нито един от двамата кандидати. Като причина за това от БСП посочиха несъгласието й Народното събрание да назначава шефа на антикорупционния орган. Те настояват това да прави президентът.
Никой от гласувалите за Сотир Цацаров не направи публично изявление. Затова от БСП съобщиха, че всеки, който не се е съобразил с общото решение, ще понесе своята лична отговорност. Каква ще е тя засега не е ясно.
Цацаров обяви, че няма да изчака да изтече мандата му на главен прокурор и веднага подава оставка, а ден по-късно ВСС я гласува. Сега президентът Румен Радев трябва да издаде указ за освобождаване на Цацаров. Последният изрази очакване, че държавният глава няма да забави издаването на решението.
Няма обаче законов срок, в който държавният глава трябва да положи подписа си. По този начин новоизбраният главен прокурор Иван Гешев ще встъпи в длъжност предсрочно – още тази година, а не на 10 януари 2020 г., когато изтича мандатът на Цацаров.
Сотир Цацаров е с над 27 години юридически стаж – 20 години като съдия, а останалите на поста главен прокурор. В концепцията си за председател на КПКОНПИ той посочи, че ще предприеме незабавни действия за нов правилник на антикорупционния орган, както и за нов механизъм за проверка на почтеността на служителите. Според него е нужно организиране на пресцентър на комисията, който постоянно да осведомява обществото за работата ѝ. Цацаров обяви, че ще работи сериозно и по отношение на превенция на корупцията. Той ще иска и „начален преглед” на всички започнати проверки за корупция по високите нива на властта и след това ежеседмичен отчет на свършеното по тях.
***
Няма да се предадем, ще се борим докрай
Пакетът "Мобилност" направи една крачка напред към одобряването му от Европейския парламент и Европейския съвет. В четвъртък през нощта преговарящи от тристранната среща между ЕК, ЕП и Съвета постигнаха предварителна сделка по това как ще изглежда т.нар. Пакет Макрон, регулиращ правилата за борба с незаконните практики в европейския транспортен сектор и подобряването на условията на труда на водачите на превозните средства.
Преговарящите се разбраха по два основни пункта - връщането на камиона в страната-отправна точка и почивката на водачите. Текстът по пакета обаче предстои да премине през още няколко гласувания през следващите месеци.
България ще настоява за преразглеждане на споразумението за пакет „Мобилност”, съобщи транспортният министър Росен Желязков. Ще търсим арбитирането на съда, добави той. Министърът изтъкна, че подобряването на условията на труд на водачите и подобряването на пътната безопасност са последните елементи, които са били взети под внимание при постигането на договореностите.
По думите му това се потвърждава от задължението превозните средства да се връщат на 8 седмици, а водачите да се връщат на 4 седмици в държавата по установяване на фирмите или в държавата по адресна регистрация, като все още не е ясно дали е прието предложението на единомислещите държави водачите сами да избират къде да прекарват почивката си.
Превозвачите са заявили символични протестни действия до 13 януари, когато протестите ще станат ефективни. В този период ние продължаваме разговорите и вярвам, че ще намерим добра чуваемост, каза още министърът на транспорта.
"Все още има шанс да се преборим и защитим нашите интереси. Нужно е обаче още по-дълбоко сътрудничество между правителството, Европейските представители и бранша. Борбата продължава", написа евродепутатът Ангел Джамбазки във Facebook.
Транспортната комисия на ЕП даде "зелена светлина" за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия през септември, след като преди това отхвърли предложението пакетът да бъде изтеглен от Еврокомисията. Тогава министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че ще се бори за отпадането на клаузата за връщането на камионите в страната отправна точка всеки месец. Триалозите приключваха без съгласие.
Пакетът "Мобилност" влезе в дневния ред на пленарната сесия на ЕП по предложение на председателя на Алианса на либерали и демократи за Европа (АЛДЕ) Ги Верхофстат. На гласуването на 25 март за дневния ред за редовната сесия трима български евродепутати не присъстваха. Оказа се, че точно толкова трябваха, за да падне предложението, което в крайна сметка беше прието с 156 гласа "за" срещу 154 - "против". На 27 март текстовете бяха върнати в транспортната комисия. Българските превозвачи организираха два протеста - в Страсбург и в София.
На заседанието на транспортна комисия бяха гласувани 1 224 предложения за изменения, от които 1 126 продължават за гласуване в пленарна зала. Между тях са и внесените от българските евродепутати предложения. На 3 април стана ясно, че евродепутатите са отхвърлили и предложението на българските си колеги пакетът "Мобилност" да бъде свален от дневния ред за днешното заседание. На 4 април Европарламентът одобри и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските евродепутати и превозвачи.
***
Да дишаме без противогази
ГЕРБ ще бори горенето на отпадъци през зимата като праща нарушителите "на топло" в затвора.
Лишаване от свобода до 2 години и глоба от 2000 до 5000 лв. предвиждат промените в Наказателния кодекс, внесени от ГЕРБ заедно с кмета на София Йорданка Фандъкова, срещу изгарянето на отпадъчни масла, всякакви разновидности на нефтопродукти, каучук, пластмаса и текстил. Причината са зачестилите сигнали за замърсяването на въздуха в София и други големи градове.
В по-маловажните случаи наказанията за нарушителите, които горят боклуци и замърсяват околната среда, ще бъдат пробация и глоба до 1000 лева. Кое наказание ще се прилага, ще преценява съдът.
40% от замърсяването се дължи на битовото отопление, посочи Фандъкова при внасянето на промените в НС и изтъкна, че най-голямото замърсяване на въздуха през последните дни е било отчетено в нощта на събота срещу неделя, което доказва, че се дължи на отоплението, добавено към климатичните условия. Кметът съобщи, че от 1 до 9 декември са извършени общо 345 проверки, 49 са санкциите, които са наложени, а проверките продължават.
Председателят на Народното събрание Цвета Караянчева допусна възможността още преди коледната ваканция парламентът да разгледа предложението. По време на срещата на общините пък Фандъкова наблегна, че неин приоритет е подобряване качеството на въздуха в столицата. Тя обяви, че в момента се разработват стикери, които ще се предоставят при годишните технически прегледи на автомобилите. „Те ще съдържат информация за реалното състояние на очистващата система на всеки автомобил“, каза Фандъкова и уточни, че така колите с изрядни газови уредби ще получават по-висок клас. Стикерите ще позволяват в дни на превишение на въздуха с фини прахови частици да се контролира движението на най-замърсяващите автомобили.
През седмицата стана ясно, че според Европейската агенция по околна среда, София е на трето място в света по замърсяване на въздуха. Въздухът в София е с най-високо замърсяване и е реално опасен за човешкото здраве. Най-голямо замърсяване на въздуха се случва нощем, сочат данните. Районите с отровен въздух са "Павлово" и "Хиподрума".
Европейската агенция по околна среда на Еврокомисията използва държавните станции за измерване на въздуха, които са няколко в София. Това означава, че и държавните и общински власти трябва да са наясно с нормите на превишение на праховите частици. В борбата със запрашаването и опасния въздух ръководството на Столична община въведе безплатни буферни паркинги, но не и „зелен билет“.
***
Радев пита-кога?
Държавният глава привика ЦИК, експерти и институции, за да обсъдят проблемите при последните местни избори. Той стори това, след като още след втория тур обяви, че ще свика среща с отговорните органи във връзка с множеството сигнали за недействителни бюлетини и купен вот.
Като най-големи проблеми той посочи огромния брой недействителни бюлетини, голямото разминаване в избирателните списъци, неспазването на закона от страна на социологическите агенции, екзит пол-овете и медиите, както и корпоративният и купен вот.
Държавният глава апелира за бързо въвеждане на машинното гласуване, като поиска на следващите избори машините да бъдат осигурени поне шест месеца преди провеждането им. Той подчерта, че в Бюджет 2020 няма позиция за откриване на процедура за купуването им и попита правителството кога ще започне такава.
От своя страна, шефът на "Информационно обслужване" Михаил Константинов подчерта, че според последни проучвания 24% от българите не са използвали интернет и това нямало да им позволи да се справят с този начин на гласуване. На свой ред Румен Радев обясни, че вижда машинното гласуване по-скоро като работа с банкомат, който всички добре познават. Според него използването на интернет няма общо с машинния вот.
Румен Радев се обяви и за по-тежки наказания за фалшифицирането на изборите – и като административни наказания, и като криминални престъпления. „Защото това е престъпление към демокрацията – да подменяш вота на гражданите. От прозрачността и честността на изборите зависи не просто демокрацията, а легитимността на управлението“, подчерта той. В момента купуването на гласове се наказва с лишаване на свобода от една до шест години, както и със санкция до 20 000 лв.
Президентът разкритикува отсъствието на представители на властта на срещата. „Липсата на представители на изпълнителната власт не отменя нейната отговорност за провеждането на честни и открити избори“, заяви държавният глава.
***
НСО отново в центъра на вниманието
14-годишно дете беше блъснато от кола на НСО на столичния бул. "Драган Цанков". Детето е с тежка лицево-челюстна трамва, счупени зъби и нос, има гръдна травма, счупена ръка и множество други травми. Опасност за живота му няма, но травмите му могат да доведат до усложнения.
Колата се е придвижвала самостоятелно, а вътре е бил само шофьорът, поясни министърът на вътрешните работи Младен Маринов.
НСО потвърди готовността водачът да поеме отговорността за катастрофата. “Ние не бягаме от отговорност. Водачът на нашия автомобил е бил сам. Той е високоподготвен професионалист. Същото важи и за всички водачи на Националната служба за охрана – те минават през солидна подготовка, опитен е. За съжаление никой не е застрахован от подобни тежки инциденти... вече заявихме и отново потвърждаваме готовност всички необходими действия при установено виновно поведение на нашия водач, да бъдат предприети“, съобщи говорителят на НСО Веселин Нинов.
"НСО по-навреме, по-коректно и по-бързо да информират обществеността", коментира от Брюксел премиерът Бойко Борисов. "Всеки от нас кара кола, знае, че може да се случи на всеки... Ако сравните двете прессъобщения, когато Цвета Караянчева катастрофира и от вчерашната катастрофа. Нещо повече, опитаха се през жълти, фалшиви сайтове да кажат, че гавазите на Борисов са предизвикали катастрофа. Упрекът ми е, че не навреме и некоректно информираха обществеността“, заяви Борисов.
Попитан дали има нужда от регулация на колите на НСО, той отговори, че това е въпрос към президентската институция, която отговаря за тях.
От президентството до момента се ограничават само с изказване на съжаление за пострадалото дете и пожелания за бързото му възстановяване. От там потвърдиха, че служител на президентската институция в автомобила на НСО не е имало и че точна информация за причините за катастрофата ще бъде предоставена от компетентните органи.
Това е поредният скандал, в който се замесва НСО.
През септември с кола от НСО се случи още един инцидент - тогава в нея пътуваше парламентарният председател Цвета Караянчева, която пострада. Нараняванията й показаха, че се е возила без колан. По този случай се работи по версията отнемане на предимство на автомобила на НСО.
На инцидента остро реагира шоуменът Слави Трифонов, който запита от кого НСО охранява българските политици. "Как може премиерът на Холандия Марк Рюте да ходи на работа с колело? Къде спи холандското НСО?! Това е един от многото абсурди в българската политическа система", добави той.
"За последните девет години има поне шест известни инцидента с коли на НСО... НСО трябва да бъде закрито! И хипотетично, някога, ако имам тази възможност, точно това и ще направя", написа Трифонов.
Общонационален скандал стана и след като държавните гардове влязоха в пререкание със служител на "Пътна полиция", спрял ги за проверка. Оказа се, че в колата по това време се е намирала съпругата на държавния глава - Десислава Радева.
В резултат на скандала около използването на специалния режим на движение на НСО, ръководителят на структурата тогава ген.майор Данчо Дяков съобщи, че това вече ще бъде не практика, а изключение по преценка на началника на екипа.
Добави коментар