България ще настоява за преразглеждане на споразумението за пакет „Мобилност”, заяви транспортният министър Росен Желязков на извънреден брифинг по повод приетото споразумение по време на триалозите в Брюксел, предаде БГНЕС.
Постигнаха предварителна сделка по пакет "Мобилност"
Връщането на камиона е непропорционална и дискриминационна мярка, както връщането на водача и хибридния модел. Това са моментите в пакет „Мобилност”, по които България ще настоява за преразглеждане. Ще търсим арбитирането на съда, съобщи Желязков.
Джамбазки за пакета "Мобилност": Все още има шанс да се преборим за интересите си
Става дума за едно голямо противоречие. От една страна говорим за подобряване на Европа, за зелена мобилност, а действаме наопаки и увеличаваме вредните емисии, коментира още транспортният министър.
По думите му в момент, в който се обсъжда инициативата „Зелена сделка“, за ограничаване на въглеродните емисии и борба с климатичните промени, Председателството на Съвета на ЕС и докладчици в ЕП в постигнатите предварителни договорености налагат текстове, които ще доведат до повишаване нивото на вредни емисии от камионите.
„Това поражда силно недоумение и съмнение доколко са сериозни амбициите на част от държавите членки за реално намаляване на замърсяването от камионите. В момента се наблюдава несъответствие между политиките, които се водят на европейско ниво, което поставя под въпрос цялостното функциониране на ЕС“, посочи Росен Желязков.
Министърът изтъкна, че подобряването на условията на труд на водачите и подобряването на пътната безопасност са последните елементи, които са били взети под внимание при постигането на договореностите.
По думите му това се потвърждава от задължението превозните средства да се връщат на 8 седмици, а водачите да се връщат на 4 седмици в държавата по установяване на фирмите или в държавата по адресна регистрация, като все още не е ясно дали е прието предложението на единомислещите държави, водачите сами да избират къде да прекарват почивката си.
Желязков: Мръсният въздух е новият ни аргумент за пакета "Мобилност"
Министърът подчерта, че с последните текстове на водачите се забранява ползването на 45 часовата седмична почивка в кабините на камионите, като е прието предложението на ЕК за изграждане на охраняеми паркинги със съответните условия за почивка на водачите.
„При всяко положение, липсата на пропорционалност, засяга всички държави от периферията на Европа. Независимо дали е от западната, източната, балтийската или южната периферия на континента. По отношение на нашата позиция, ние сме заявили намерение за това, че ще търсим Съда на ЕС, за да защити интересите на периферните държави членки. Напълно ясно е, че това са непропорционални и дори дискриминационни текстове“, категоричен беше Росен Желязков.
Превозвачите са заявили символични протестни действия до 13 януари. В този период ние продължаваме разговорите и вярвам, че ще намерим добра чуваемост, каза още министърът на транспорта.
По-рано днес беше съобщено, че автобусните превозвачи ще протестират от петък, 13 декември. Фирмите са недоволни от въвеждането на толсистемата, в която попадат и те, въпреки че трябваше да бъдат изключени. Символичният протест на превозвачите ще стане ефективен от 13 януари 2020 г.
Все още се преговаря с всички превозвачи – и автобусните, и товарните, по отношение параметрите, обхвата и цените на толсистемата, каза Желязков и уточни, че тези разговори се водят от регионалното министерство. Той коментира, че преди ден имал добра среща с превозвачите, осъществяващи автобусни превози.
„Поговорихме за мерките, които още в средата на тази година бяхме набелязали, и които срещат едно известно недоволство. Това са въпроси свързани с регулацията на пазара, за което ние ги уверихме, че законът за автомобилните превози ще бъде разгледан от МС следващата сряда, там са голяма част от техните очаквания, въпроси и отговори”, заяви Желязков.
Акцент на деня: Сагата пакет "Мобилност" - епизод пореден
По отношение на толсистемата той посочи, че този въпрос тъй или иначе е дискусионен в своите основни компоненти. „Това е обхватът по отношение на републиканската инфраструктура и по отношение на единичните цени. Това също е въпрос на разпределение на тежестта, за което всяка една от страните има своите аргументи”, заяви Желязков.
Друг въпрос, който засяга превозвачите е темата свързана с нерегламентираните превози. „В момента срещаме затруднения по правоприлагането. Те настояват за инкриминиране, а моята позиция ясно изразих, че изпълнителната власт не може да прехвърли своята отговорност върху съдебната власт, затова изпълнителната трябва да се концентрира в това да си върши работата по-добре, говоря за всички агенции като се започне от ДАИ, НАП и т.н., които са ангажирани, а не за всяко нещо да търсим инкриминиране и ангажирането на други институции”, заяви Желязков.
„Аз вярвам, че превозвачите са сериозни хора и не блъфират. В този смисъл от моя страна ще положа всички усилия, за да не се стигне до ефективни протестни действия, надявам се, че ще успея да ги убедя, че изпълнителната власт има най-добрите намерения да подходи сериозно по техните искания и да удовлетвори техните справедливи очаквания, в това число и по отношение на субсидии, компенсация, по отношение на републикански, на областни, общински транспортни схеми. Неща, които вълнуват не само превозвачите като индустрия, а и потребителите на тази услуга”, заяви още Железков.
Добави коментар