Нарушения има при едва една трета от българските онлайн магазини, които са проверени в рамките на ежегодно общоевропейско проучване, обяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в ефира на телевизия „Европа“, съобщиха от комисията.
Резултатите са положителни за България на фона на данните за целия ЕС, според които две трети от проверените сайтове не се съобразяват с основните права на потребителите.
Кампанията е обхванала 500 електронни магазина в ЕС, през които се продават дрехи и обувки, мебели и стоки за бита, както и електрически уреди. Всяка от държавите е проверила по 21 сайта по унифициран чек лист за наличието на определена информация, която е задължителна по закон.
Преобладаващото нарушение е неспазването на едно от най-новите изисквания – да бъде поставена връзка към платформата за онлайн решаване на спорове. Липсата на информация относно правото и реда за разваляне на договора в срок от 14 дни, отсъствието на напомняне за гаранционната отговорност и непосочването на начислявани впоследствие допълнителни такси към цената са сред другите констатирани несъответствия.
„Качествена разлика в естеството на нарушенията в България и при останалите страни от ЕС няма, по-скоро има количествена“, изтъкна Маргаритов. „Бях изненадан, че в общоевропейски план се установяват толкова много на брой и то свързани с основните потребителски права нарушения, тъй като в по-развитите пазари има много и големи играчи в онлайн средата. Но проучването осветлява в максимална степен каква е реалната ситуация към момента. Сигурен съм, че всички колеги от правоприлагащите институции и от другите държави ще вземат необходимите мерки и това неминуемо ще доведе до намаляване на нарушенията в следващите периоди“, коментира председателят на КЗП.
Независимо от това, че онлайн търговците понякога имат провинения, основният проблем остават сайтовете-фантоми. „Обикновено те са списани доста различно от начина, по който би трябвало да изглежда един електронен магазин“, каза Маргаритов.
Добави коментар