Учителите трябва да започнат да усвояват меки умения

16:56, 04 юни 20 25 2361 Шрифт:
Цветилена Симеонова Автор: Цветилена Симеонова

Учителите трябва да започнат да усвояват т.нар. меки умения - дигитална грамотност, медийна грамотност, програмиране, умения за работа в екипна среда и др. Това заяви Ивелина Атанасова от DIGITALKIDZ по време на конференцията COBIZ-20

Днес е последният ден от първата голяма конференция, насочена към малкия и среден бизнес в сферата на услугите след коронавируса - COBIZ-20: Business after the world pandemic. Тя се организира от URBO и Joker Media Rental, за да стартира дебат за икономическите и финансови предизвикателства и възможности в следващите месеци. Първият панел разгледа новите правила на маркетинга след Covid-19.


Снимка: CanStockPhoto

Дарин Маджаров от УЧА.СЕ обясни, че негови екипи работят с над 120 учители, като ги обучават на новите умения. „Имаме специален екип, който обикаля из страната и обучава учители – обучили сме над 1000 учители как да преподават ефективно знанията в час. Целта е да достигнем до огромна част от българските учители“, посочи той.

Според София Йорданова от GREEN APPLE огромна роля за липсата на дигитални умения у учителите играят университетите. „Т.е. ти за да станеш учител, отиваш в университет и там трябва да те научат на това. А те са точно копие на гимназията – седиш на един стол пред учителя. На мен ми се е случвало преподавател в университета да отвори това, което сам е писал, и започва диктовка. После ти отиваш в училище и правиш същото“, обясни Йорданова.

Светлин Наков от СофтУни е категоричен, че трябва да направим системата малко по-близка до реалния живот. „Не всеки предприемач вероятно не е учил маркетинг, но той намира начин. Ако ние стимулираме учителите да намират начин, те ще го правят. И това се случва в частните училища. Това е една промяна на мисленето, която лека-полека идва. Младите учители, които ще дойдат със смяната на поколенията, внасят модернизация – това да шернеш или да напишеш съчинени в онлайн формат не е забранено. Учителите не трябва да ги подценяваме – много добре си се справят“, коментира той.

Снимка: Pixabay

Иван Господинов от „Образование без раници“ подчерта, че малко по малко матурата започва да изисква все повече и повече меки умения и от страна на учениците. „Да речем тази година 30% от въпросите са изисквали точно тези умения. Чисто и просто наистина трябва изпитът, който е на изхода на образователната система, да отразява тези умения и учителите ще се насочат към преподаването им. Мисля, че МОН и регионалните инспекторати могат да имат много по-активна роля. В Шотландия например всички учители са били снабдени с дебела книга, в която се обяснява всяко едно ново умение. Така че такъв тип материали със сигурност могат да помогнат“, обясни Господинов.

От своя страна, Ивелина Атанасова коментира и че дигиталната хигиена е нещо много важно – да научим децата и подрастващите да запазят човешкото у себе си, да развиват човешките умения и след това да влязат в дигиталния свят. „Новото поколение свиква много лесно с технологиите и им е по-лесно да приемат дистанционното обучение от учители и родители, но е много важно да успеем да възпитаме у тях чисто човешките умения. Най-малките имат нужда да се сбият, да започнат да пишат преди да започнат дигиталното образование. Затова то не е подходящо за лица под 12 години“, смята тя.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама