Анкара слага нашийник на социалните мрежи

15:51, 11 юни 20 / Свят 25 1792 Шрифт:
Редактор:

Турският президентски дворец публикува "Ръководство за използване на социалните медии".

Наръчникът от 161 страници има за цел да проправи пътя за "правилно, здравословно и безопасно използване" на мрежи като Instagram, Twitter или Facebook.

Според директора по комуникации Фахретин Алтън, който коментира в предговора, хората все повече са изложени на напредване на цифровизацията. За да се придвижат предимствата на това развитие, трябва да се разработят инструменти, пише "Дойче веле".

Критиците разглеждат ръководството, публикувано в края на май, като инструмент за цензура на медиите. Тревогата е, че турското правителство сега разширява своето вече огромно влияние върху медиите, включвайки и социалните мрежи.

Чавушоглу: Въпросът за "Света София" е вътрешна работа на Турция

Причината за недоверието са пасажи като: „Ние сме страна, която е изправена пред манипулативна информация, разпространявана от глобални лидери на общественото мнение“. Затова шефът на комуникациите на турския президент Реджеп Тайип Ердоган препоръчва да започне процес на централизация.

Даване на съвети като лост за повече цензура на медиите?

Как информацията трябва да бъде канализирана в бъдеще в социалните мрежи - в ръководството има конкретни предложения: "По време на криза на официалните изявления трябва да се обръща повече внимание". В бъдеще приносът на официалните органи и институции трябва да бъде подчертан в социалните мрежи .

"Щом започват разследвания въз основа на критични коментари, например за икономическата криза, или хора биват задържани заради приноса им в социалните мрежи, ще стане ясно какво означава този пасаж", предупреждава главният редактор на опозиционния всекидневник „Евренсел” Фатих Полат.

И за Фарук Билдиричи - омбудсман във Висшия съвет за радио и телевизия (RTÜK) - има пасажи, които предизвикват недоверие. Ръководството казва, че социалните медии се използват като ефективно оръжие за унищожаване на духовните ценности на нацията. Затова в бъдеще се иска да се популяризират повече етика и морал в социалните мрежи.

„Напълно неясно е как се решава кое е и кое не е етично нарушение“. Билдиричи заключава, че не става въпрос за наказване на етични нарушения, а за представянето на критиката на хората с политическа отговорност като етично нарушение.

Офанзива срещу фалшивите новини

Ръководството също предупреждава, че „непълни, неверни или лъжливи новини” ще се разпространят бързо в социалните мрежи. „Враговете на Турция, особено терористичните организации, целят да създадат лъжи и хаос.

Протестите за парка Гези се използват като пример за целенасоченото разпространение на невярна информация в социалните мрежи . През 2013 г. започна национална вълна от протести срещу планиран строителен проект на мястото на парка Гези в Истанбул. Протестите ескалираха, а полицията действаше жестоко срещу демонстрантите.

Според ръководството бурните събития са били придружени от "масови манипулации". „Неконтролираното разпространение на новини и съдържание доведе до замърсяване на информацията.“

Социалните медии: последният рупор за опозицията

Всъщност експертите стигат до извода, че населението е било нарочно дезинформирано по време на протестите - от правителството. Въпреки използването на масирано полицейско насилие, нищо от това не се появи в медиите.

За да заобиколят цензурата, демонстрантите създадоха своя публичност чрез социалните мрежи Facebook и Twitter. Над милион души туитваха под хаштага #OccupyGezi - случаи на полицейско насилие често бяха документирани.

Тъй като голяма част от турските медии са доминирани от турското правителство - оценките възлизат на около 95 процента - противници, критици и несъгласни все повече преминават към социалните мрежи през последните години.

Стратегия, която доказа своята стойност: кметът на Истанбул Екрем Имамоглу, който изненадващо спечели местните избори през 2019 г., мобилизира електората си почти изключително чрез тези мрежи. Хаштагът на кампанията му „Her sey cok güzel olacak“ - „Всичко ще бъде много добре“ постигна култов статус.

Държавата манипулира съзнателно

Според главния редактор на „Евренсал” Фатих Полат, ръководството за използването на социалните медии е опит на турското правителство да постави под контрол Twitter и Co. „Ръководството може да се приеме сериозно само ако е създадено с участието на независими учени и социални учени“, критикува Полат, цитиран от изданието.

Гюлин Чавуш - основател на турската мрежа за проверка на факти teyit.org - изтъква, че неправилната информация в социалните мрежи се превръща във все по-голямо предизвикателство. Но този проблем - както предполага идващото от президентския дворец ръководство – не идва от отделни потребители.

"Манипулациите също се извършват нарочно от държавните органи. Фактът, че те използват този метод, се е увеличил значително през последните три години." Поради тази причина, заключава Чавуш, правилата и указанията на президентския дворец няма да дадат добър резултат.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама