Защо е важно, че "Майкрософт" избра Гърция, а не нас

13:10, 07 окт 20 / Общество 25 2736 Шрифт:
Василена Йорданова

В началото на седмицата Гърция и американският технологичен гигант „Майкрософт” обявиха инвестиционна сделка на стойност до 1 милиард евро за изграждане на инфраструктура за облачни услуги в страната.

Инвестицията е в унисон с плановете на бизнес ориентираното правителство на Гърция постепенно да замени бюрократичното обслужване на гражданите с онлайн услуги

Проектът предвижда три центъра за данни в района на Атина. Към момента „Майкрософт” има центрове за данни в Германия, Франция, Холандия и Ирландия и изгражда такива в Полша, Италия и Испания. Споразумението предвижда и програми за обучение на 100 000 гърци.

При обявяването на проекта президентът на „Майкрософт” Брад Смит заяви, че ще бъде създаден нов регион, който ще включва Гърция, както и съседни държави.

„Това е нова възможност за всеки малък бизнес в Гърция ... с облачни услуги плащате за това, което използвате и само когато го използвате“, каза Смит, добавяйки, че компаниите вече няма да имат нужда да инвестират в закупуване и поддържане на сървъри.

Защо изборът на „Майкрософт” да отиде в Гърция е важен за нас?

Отговорът на този въпрос дава Добромир Иванов, председател на Българската стартъп асоциация BESCO в личния си профил във "Фейсбук".

Той отчита няколко предимства, които странта ни притежава пред южната ни съседка - по-добри IT кадри, по-добра интернет свързаност; по-ниски данъци; по-евтин ток; по-евтина поддръжка на центъра за данни през лятото заради по-хладния климат.

Въпреки това според него „Майкрософт” избра Гърция защото: институциите работят по-добре, правната рамка е по-добра, има работещи Сини карти, с които може да привлече бързо добри кадри от целия свят, а тук не е така. Не на последно място - защото Гърция може да има много проблеми, но Осемте джуджета трудно ще се случат там по този начин.

Според Иванов изборът на „Майкрософт” показва, че “IT Хъб на Балканите”, “Силициева долина на Европа”, “Стартъп инкубатор” и т.н не става с евтина работна ръка. 

Председателят на българската стартъп агенция споделя от опит, че у нас преговорите за подобни сделки продължават понякога над 2 години. "Хората губят пари и спешно имат нужда да им се оправят документите, нашите не отговарят с месеци на мейли, а по телефона отговарят неща от сорта на “Звъннете другия месец, защото този имаме едно събитие!”. “Звъннете другия месец, защото отпуски...”

Иванов споделя и други свои впечатления, този път от кабинета: "Имахме среща на ниво членове на Министерски съвет и ни питат: - Можете ли да помогнете Google да отворят Google campus в България?- Google трудно ще отвори такъв, защото за Източна Европа имат в Полша. Дали може да се говори за подобно нещо, но от друга компания? - Борисов знае Google!"

Трите фундаментални проблема

Иванов маркира три фундаментални проблема пред осъществяването на подобни сделки у нас.
 
1. Това, че на най-високо ниво в правителството не се разбира разликата в добавената стойност на различните производства.
 
2. Това, че институциите ни не разбират своята роля и отговорност в привличането на инвестиции и създаването на средата, в която живеем и правим бизнес.
 
3. Това, че на най-базовите нива в обществото ни не се разбира, че по-високи пенсии/заплати е свързано с производството и износа на по-успешни продукти и компании.
 
И изтъква, че производството в 21 век не са домати, не са и стъкла или врати, а е свързано с високите технологии на първо място.
 
"Състезанието в това, коя страна ще привлече големите играчи и ще създава среда за създаване на свои такива определя след това и стандарта на живот в съответната страна. Не асфалта...не фаровете...не кравите, не доматите, не популизъм “да вземем парите от средната класа и да ги дадем на по-бедните”. А за нашите институции и управляващи все още технологиите, стартъпи, IT...това са като екзотична глезотия, която е хубаво да се показва пред гостите, но реално им е все тая дали я имат или я нямат. 3 години ми е опита в борбата за създаване на по-добра среда и 3 години имаме борба на всяка стъпка...просто защото за тези хора това не е приоритет...не е като асфалта. И докато това не се промени повечето българи ще са обречени да стоят около и под нивото на бедност", пише председателят на Българската стартъп асоциация.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама