Има ли нередности в предпазното съоръжение при Рилския манастир?

14:10, 10 яну 21 25 2408 Шрифт:
Ирина Иванова Автор: Ирина Иванова

След проверката преди дни на премиера Бойко Борисов по изграждането на укрепително съоръжение по пътя край Рилския манастир, което да предпазва от срутване на скална маса, вчера станахме свидетели как огромен камък падна на трасето и го затвори в двете посоки. Днес зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков отиде повторно да провери какви са причините за инцидента. Според него обаче всичко е в реда на нещата и съоръжението си е свършило работата. 

Картичката на Борисов се срути и блокира Рилския манастир

“Изградената стена е поела голяма част от пораженията от активизиралия се срутищен процес. Изпълнила е предназначението си да предотврати много тежко компрометиране на пътния участък и свличане на земна маса, която да затвори пътя за Рилския манастир за минимум половин година, каза Николай Нанков.

Снимка: БГНЕС

Той обясни, че 6-те млн. лв., за които вчера много хора коментираха, че са дадени напразно, са били заделени за целия проект за обезопасяване на участъка, който по думите му все още не е изпълнен в пълна степен. Нанков подчерта, че парите не са платени. 

По време на инспекцията, на която присъства и проектантът на обекта, както и представители и от Агенция „Пътна инфраструктура“ и „Автомагистрали“, стана ясно, че пътят към Рилския манастир ще остане затворен поне до спиране на валежите. 

През това време през него, през светлата част на денонощието, ще могат да преминават само духовенството и персоналът на Светата обител. За целта ще бъде поставена светофарна уредба със сигналист, който ще я командва. Наблюдение ще бъде извършвано докато скатът не бъде укрепен на 100%.

Стана ясно обаче, че обектът все още не е получил акт 15. Въпреки това според изпълнителния директор на дружеството, извършило укрепването - "Автомагистрали" Стоян Беличев не е избързано с отварянето на пътния участък и е нямало как да се предвиди случилото се. 

Снимка: МРРБ

От МРРБ посочват още, че на мястото е монтирана и най-високоякостната мрежа според световните стандарти – с дебелина 4 мм  и растери от 80/145 мм, която задържа около тон. Според мнението на пътните специалисти падналият монолитен скален блок в резултат на валежите и силното преовлажняване на терена е над 30 тона и няма мрежа, която би могла да задържи подобен скален къс.

Въпреки уверенията на властта обаче, че всичко е наред по изграждането на укрепителното съоръжение, вчера много хора се възмутиха в социалните мрежи, за това че толкова скоро след инспекцията на министър-председателя се е срутила скалната маса и не е било предвидено предотвратяването на инцидента. 

Късно снощи и съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов, заедно с активиста на "Да, България" Ивайло Мирчев отидоха лично да проверят свлачището, като излъчиха клип от мястото. 

Докато ние чакаме години наред Томислав най-накрая да измъти електронните обществени поръчки, Борисов ги заобикаля. Заобикаля ги и с язовирите, и с тунелите, с автомагистралите, със свлачищата, с тези държавните бензиностанции”, заяви Христо Иванов, като посочи, че правителството е отпуснало без обществена поръчка на “Автомагистрали” на съоръжението, както и на над 70 свлачища и срутища по пътната мрежа на страната. Освен укрепването по пътя за Рилския манастир, не е известно държавното дружество да е извършило други укрепвания срещу отпуснатата сума, отбеляза той. 

Независимо от това дали е можело да се предвиди или не, спокойствието на властта идва именно от това, че за щастие не е имало никакви жертви в следствие на падналата скала. В района обаче трети ден продължават обилните дъждове и това причинява и други инциденти.

За това остават и въпросите защо след като не е бил готов участакът са пуснати автомобили и колко качествено се извършват ремонтните дейности в цялата страна, защото оправданието пред народа “хубаво е, ама не е готово”, вече не важи, особено когато става въпрос за човешки животи. Може би следващият път когато преминаваме покрай подобни предпазни съоръжения, трябва да стискаме палци срутището да не падне върху нас. 

Напишете коментар
Коментари: 1
1 Анонимен 18:32, 10 яну 21

Така е, когато проекта не е консултиран с Главният Хидроинженер на България - доц. Доган !!!!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама