Загуба на ориентация е довела до катастрофата с МиГ-29

15:48, 14 юли 21 25 3210 Шрифт:
Василена Йорданова Редактор: Василена Йорданова

Загуба на пространствена ориентация на пилота на разбилия се при учение МиГ-29 е причина за катастрофата на изтребителя в първите минути на 9 юли. Това сочи докладът за инцидента на отдела за разследване на авиационни произшествия в Служба "Военна полиция", съобщиха от Министерството на отбраната.

В резултат машината се е разбила в морето пет секунди след като изстреляната от нея ракета е поразила мишената. При инцидента загина пилотът Валентин Терзиев, който посмъртно беше повишен в чин подполковник.

Ден на траур в памет на майор Валентин Терзиев

В хода на разследването са били разгледани и две други версии за катастрофата - отказ на авиационната техника в полет и разрушаване на изтребителя или поразяване на пилота от осколки вследствие разрива на ракета. Те обаче са отхвърлени като малко вероятни.

В доклада се отбелязва, че по причини загуба на пространствена ориентация и възникване на илюзии в полет в периода 1993 - 2000 г. загиват 19 пилоти на изтребители на ВВС на САЩ.

Като косвена причина за инцидента се посочва и увеличаване на скоростта на падане на мишената спрямо нормалната. Отбелязва се също, че след тази констатация пилотът е получил указание да увеличи скоростта и да намали височината, което е довело до усложнения, пише "Дневник".

Разследващите отбелязват, че в динамиката на сближение и атака по мишената вниманието на пилота е концентрирано върху захвата на целта и работата с органите за управление на въоръжението в кабината, а не върху параметрите на полета (скорост, височина, пространствено положение).

Работилите по случая са на мнение, че "до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална".

Основание за тези заключения е фактът, че в последния момент преди прекъсване на радиовръзката и изчезване на отметката на изтребителя от радара пилотът със спокоен глас започва стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите.

"Такива случаи са описани в авиационно-психологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена "очарование". Тя възниква, когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака, когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота", се казва още в доклада.

Освен концентриране на вниманието върху атаката на целта комисията счита, че немалък принос за загуба на пространствената ориентация имат особеностите, с които се характеризират полетите над море, особено нощем и при новолуние, когато липсва естествен хоризонт между небето и морето.

Черната кутия на падналия МиГ-29 заминава за Русия

Разследването на „Военна полиция“ продължи около един месец. Все още не е разчетена т.нар. „черна“ кутия на самолета, като се очаква това да стане до 3-4 седмици в Русия. Кутията бе намерена повредена на около 70 метра дълбочина в Черно море.

Съпругата на Терзиев: Посочената основна причина всъщност не е основна

"Много информация знам за ВВС, но не знаех че военнослужещите нареждат на ръководния състав. Кратко, ясно и достатъчно. Благодаря поне за реалните данни, с които посочената основна причина всъщност не е основна", написа съпругата на покойният подполковник Валентин Терзиев Димитрина Попова, цитирана от БГНЕС.

 

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама