„Екзакта“: 39% от българите се информират за предизборната кампания от 3 медии едновременно

10:56, 22 юли 21 25 2312 Шрифт:
Биляна Иванова Редактор: Биляна Иванова

От „Екзакта Рисърч Груп“ представиха резултатите от сравнителен анализ на база две национални представителни проучвания, възложени от СЕМ и проведени в последната седмица на всяка от двете предиборни кампании (преди изборите на 4 април и на 11 юли).

През юли леко расте интересът към телевизиите и към Интернет сайтовете и медийните портали. Също през юли минимален спад бележи интересът към социалните мрежи, към радиото и към вестниците на хартия.

През юли леко намалява делът на посочващите, че изобщо не се интересуват от предизборната кампания и не търсят информация за нея в медиите (от 22% на 19%). По-често това твърдят негласуващи млади хора на възраст между 18 и 40 години, бедни българи и представители на малцинствата.

Телевизиите са медията, от която най-много българи – 74% през март и 75% през юли се информират за хода на предизборната кампания. През март на второ място като източник на информация след телевизиите се нареждат социалните мрежи, а на трето – интернет сайтовете. През юли на второ място като източник на информация са интернет сайтовете, а социалните мрежи са на трето място.

Лидия Йорданова: Българите искат да се скъса със сенчестата политика на кукловодите

През юли, както и през март, най-висок е делът на информиращите се за хода на предизборната кампания от три медии едновременно – 39%, както и на информиращите се от повече от три медии – 37%. През юли, в сравнение с март, делът на посочилите, че се информират само от една медия нараства с 5% – от 16% на 21%. По-често само от една медия се информират възрастни над 60 години, жители на селата и нискообразовани хора.

По 32% от участвалите и в двете проучвания предпочитат да се информират за предизборната ситуация от Интернет сайтове. По-често това са хора на възраст между 30 – 39 години, висшисти и хора, живеещи без лишения. 22% през март и 19% през юли предпочитат да се информират от социалните мрежи, като по-често това са млади хора на възраст между 18 и 40 години.

През юли с 3% нараства спрямо март делът на българите, които нямат предпочитания откъде да се информират, или пък не различават източниците на информация в Интернет – сайтове или социални мрежи (от 46% на 49%). По-често това са възрастни над 60 години, жители на селата, хора с основно образование и с нисък стандарт.

Дебатите по традиционните медии (радио и телевизии) през юли по-често се следят от хората на възраст над 60 години, от висшисти и от жители на столицата. От разясненията на ЦИК се интересуват най-често възрастни хора и нискообразовани хора.

Проучванията на социологическите агенции интригуват предимно политически активните респонденти. Към скандалите и компроматите по-често проявяват интерес хора на средна възраст, столичани и политически активни респонденти. Интерес към събития на партиите по време на кампанията проявяват респонденти на възраст над 50 години и жители на малките градове. Политическата реклама (ТВ клиповете и радио спотовете) е слабо популярна сред младите българи, сред представителите на малцинствата и сред политически апатичните.

51% от интервюираните през юли са на мнение, че медиите трябва да оповестяват междинни резултати от екзит-половете преди окончателното приключване на изборния ден. 25% споделят противоположното мнение. Мнението в полза на огласяване на резултатите е разпространено сред представителите на всички социално-демографски групи. Против огласянето на подобни резултати в медиите хора са хора с основно образование и възрастни над 60 години.

Първото изследване е проведено в периода от 23 до 30 март 2021 г. от националната анкетьорска мрежа на „Екзакта Рисърч Груп“. Второто изследване е проведено в периода от 30 юни до 6 юли. Във всяко от изследванията са интервюирани „лице в лице” по 1005 пълнолетни българи в 123 гнезда в 92 населени места на страната. 2010 лица са общо интервюирани в двете изследвания по проекта. Методиката на регистрация и методиката на извадката осигуряват съпоставимост на информацията и правят възможен сравнителен анализ на резултатите от двете изследвания.

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във FacebookInstagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама