Новият имидж на емблематичния „Женски пазар“

13:00, 26 юли 21 / Общество 25 2284 Шрифт:
Цветилена Симеонова

Има едно място в София, което събира духа, колорита и културата на града по свой чаровен начин. Това е „Женски пазар“. И въпреки че дълги години страда от лош имидж, ако днес посетите пазара, ще останете приятно изненадани, че той е изцяло променен и модернизиран, благодарение на сериозните амбиции на неговото ръководство. Целта е „Женски пазар“ да се превърне в активен градски център, който да стане притегателен както за младите хора, така и за туристите и гостите на София. Повече за новите проекти и инициативи пред Topnovini.bg разказа изпълнителният директор на „Пазари Възраждане“ Драгомир Димитров.

Г-н Димитров, „Женски пазар“ е едно от най-старите и емблематични места в София. За това нека започнем именно с малко история – можете ли да разкажете защо пазарът е наречен така и „женски“ ли е наистина?

„Женския пазар“ наистина е едно от емблематичните места в София. То е привлекателно място именно заради това, че е едно от най-старите и запазени места в столицата. Името „Женски пазар“ е със странно звучене особено за чужденците, но има две хипотези за неговото възникване. Първата е, че на този пазар са продавали само жени от шопските села около София. Съответно от тях са пазарували жени, които са били прислужници в домовете в центъра на града. Именно това събиране на жени на едно място е довело до самобитното наименование „Женски пазар“, което учудва до голяма степен чужденците, когато го чуят.

За нас е много интересно да разберем историята на този пазар, защото той е част от историята на града. Полагаме много усилия да стигнем до първични документи, сътрудничим си с Музея за история на София, за да разберем кога е възникнал пазарът, как и къде точно, какви са историческите данни за неговото учредяване. И да намерим датата, когато той се е появил, за да направим празник на „Женски пазар“ – нещо, което да е повод всички софиянци да го посетят и да се порадват на това историческо място.

Считаме, че то е приемник и на още по-стари пазари. Пазарът е на повече от 140 години, но предполагаме, че е потомък на пазар, който е бил още по османско време тук. Така че вероятно историята на този пазар се корени далеч в миналото на града.

Втората хипотеза за името „Женски пазар“ е, че тук софиянци са водили младите моми, за да се запознаят с млади мъже за брак – с адютанти на офицери, с търговци и т.н. Тоест, „Женски пазар“ е бил социално средище, на което освен търговия, са се осъществявали социални контакти. И се опитваме да продължаваме да правим това – да запазим традициите му като пазарно средище, но и да развиваме неговата историческа обусловеност – да е социално средище, да събира хората, да пият кафе, да поговорят, да контактуват помежду си. Мисля, че успяваме да го превърнем в едно модерно социално пространство.

Женски пазар онлайн: родно, вкусно, лесно

От години искате да промените репутацията на „Женски пазар“, за да достигне до по-младите и да го популяризирате като активен градски център. По Ваши наблюдения обаче трудно ли се чисти имидж и сложно ли е да се променят старите предубеждения на хората?

Трудно се чисти имидж. Много по-лесно е да създадеш нов, отколкото да изчистиш стар имидж или да се опиташ да промениш нещо, което вече съществува като нагласа в хората. Аз лично считам, че постигнахме големи успехи в това да изчистим имиджа на пазара. Софиянци посещават пазара всеки ден и виждам как се променя социалната картина на посетителите. Това е, защото тук се провеждат много различни събития- фестивали и меропроятия, с които провокирахме хора, които са нетипични посетители на „Женски пазар“ да го припознаят като място за приятно прекарване. И те се убедиха в неговата безопасност, която беше и част от неговия лош имидж, и откриха неговия чар и възможности. Така хората започнаха да се връщат на „Женски пазар“ отново и отново, след като ги бяхме провокирали вече веднъж да дойдат. 

Освен това работим и с редица туристически агенции, идват все повече чужденци, все повече гости на София. Защото в Европа практиката е, когато отидеш в един голям град, да посетиш и пазара наред с всички други исторически забележителности. А нашият пазар е и историческа забележителност.


Снимка: Йордан Симеонов

Сред едно от най-любопитните нововъведения е онлайн платформа за доставки от „Женски пазар“. Как дойде идеята? Имате ли си вече лоялни клиенти и кои продукти се търсят най-често?

Това е много важна стъпка в развитието на „Женски пазар“. Той е единственият пазар с онлайн доставки. Направих си труда да проверя дали другаде в Европа има пазар, който осъществява доставки, но не успях да открия такъв.

Това е нововъведение, което има за цел да направи достъпни пресните български продукти за всеки един човек, който работи през цялата седмица и няма време да посети пазара през динамичното си ежедневие. И по този начин му даваме възможност да получи доставката до дома или до офиса си.

Важно е да подчертаем, че става дума за продукти само от производители и фермери. На платформата можете да видите от кой производител пазарувате, получавате от него и касова бележка. Тоест, не получавате анонимно някакъв продукт, а ние гарантираме за качеството му. Така че клиентите ни могат да бъдат убедени, че винаги ще получават качествени плодове и зеленчуци, добри храни и стоки. 

Вече имаме лоялни клиенти, които постепенно нарастват. Имаме по 100 поръчки на седмица, което показва необходимостта от този тип доставки. Затворили сме и кръга – всяка събота имаме фермерски пазар, на който хората могат да дойдат и да видят продуктите, които след това ще поръчат. Имаме и фермерски магазин – всъщност сме единственият пазар, който отвори собствен такъв. Така хората могат да го посетят и да се убедят в качеството и вида на стоките, които ще получат по-късно, ако си ги поръчат онлайн.

Приблизително 40 са българските производители и фермери, чиито продукти се продават онлайн. Фермерските стоки могат да бъдат открити във фермерския магазин. Около 50-60 са производителите, които продават на „Женски пазар“, но те са сезонни, така че не през цялото време можем да доставяме всичко от тях. Широка гама от продукти могат да бъдат поръчани e-pazar.bg – млечни, месни, козметика, вино. Тоест, всичко, което хората желаят, ние можем да го предложим и да спестим времето им да се разхождат до пазара.

Галерия „Сердика“ представя „Калейдоскоп“ – изложба живопис на Николай Бузов

На „Женски пазар“ вече провеждате и много фестивали, имате галерия на открито, поетически срещи... Може ли да се каже, че мястото освен всичко друго вече е и туристическо и културно средище?

Може да се каже, защото „Женски пазар“ е многолик. Интересно е, че е посещаван от различни социални групи на нашето общество. Той не е регионален пазар, той е пазар на цялата столица. Има например много възрастни хора, които идват от цяла София. Тук са и арабите, които са се заселили през 90-те години, има и много роми, които работят в търговския сектор. Има и много чужденци, които го посещават заради неговата историческа значимост и автентичност. В последно време идват и много млади хора, защото откриват нова територия в София, която им е изключително интересна.

Превръща се и в културно средище именно заради тези фестивали, които популяризират модерната градска култура. Провеждаме огромен фестивал за стрийт култура на хранене. Тази година беше петото му издание - така той стана традиционен и има между 13 хил. и 15 хил. посетители на ден. Провеждаме и „София Винил Фест“, който рекламира музиката и страстта към грамофонните плочи. Има и други фестивали, свързани с поетичните нагласи на хората. Например международния фестивал „Софийските метафори“ – събират се поети от цяла Европа, три дни стоят тук и пишат стихотворения, след което ги публикуват и ги четат пред публика именно на пазара. Тоест, пазарът е средище за всичко – не само за пазаруване, а за преживяване, за култура.

А галерия „Сердика“, която стопанисваме и развиваме, също е много интересна. Тя се превърна в открито арт пространство, в което всеки може да дойде и да представи своя продукт, независимо какъв е. Ние, разбира се, осигуряваме всички условия за българските творци. Тя стана профилирана галерия – галерия, която се занимава със съвременно българско изкуство, и няма месец, в който да нямаме някаква емблематична и значима изложба на автори.

Какви нови инициативи можем да очакваме от „Женски пазар“ в бъдеще?

Много щастлив съм, че мога да управлявам този пазар, тъй като той е един изключително емблематичен и богат на възможности обект. Започнали сме вече процедура по монтиране на електрозарядни станции за електроколонки, тъй като считаме, че това е част от модернизирането на това градско пространство.

През септември, когато свърши отпускарският сезон, ще започнем всяка събота да правим едно изключително интересно събитие, което се казва „Уикенд пазар“. Такъв тип пазари са изключително популярни в Европа. Идеята е, освен пазарни дни, това да са и два дни на различно преживяване и атмосфера за столичани - ще има стрийт фуд и ресторанти и фермерски пазар, ще се продават и други различни стоки в централната част на пазара - ще има детски кът, за домашни любимци, за флористи и др. Първият „Уикенд пазар“ ще се случи в средата на септември. 

На 11 и 12 септември пък сме планирали събитие, което се казва „Bar & Snack Fest“. Ще го проведем в парка пред НДК, което е наша дългогодишна мечта – да започнем да популяризираме културата, която правим на пазара. Тоест, да рекламираме „Женски пазар“ и на други градски пространства.

И последното мероприятие, което ще се случи тази година, е „Коледният град на София“, който миналата година не успяхме да реализираме заради пандемията. Той ще бъде  отново в парка пред НДК и го замисляме като най-мащабното коледно събитие, което софиянци ще могат да посетят за празниците.

 

***

Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама