Миналата седмица публикувахме ревизираната версия на Плана за възстановяване и устойчивост. Той е много по-амбициозен и по-добър от предишния. В него са заложени 57 инвестиционни реформи и 43 проекта, като сме ги надградили с 11 нови инвестиционни проекти и 7 нови проекти. Това обяви от парламентарната трибуна служебният вицепремиер по управление на европейските средства Атанас Пеканов.
Ревизираният План за възстановяване е готов
„Променили сме част от проектите, в които сме намерили проблеми. Това ще отключи през следващите 7 години 12,6 млрд. лева. Но освен парите от Европа ще се отключат още 8 млрд. лева частни инвестиции“, посочи той, цитиран от Нова телевизия.
По думите му е важно е да си даваме сметка за общия макроикономически импулс, който ще дойде по този важен механизъм. „Надявам се, че ако парите по Плана за възстановяване бъдат използвани правилно, то те ще повишат потенциала на икономиката и ще доведат до по-високи доходи. За това обаче се изисква приемственост и реформи, които да се случат в следващите години”, категоричен е той.
Няма ангажимент за затваряне на Марица Изток, безплатното саниране остава
Пеканов на два пъти анонсира, че служебното правителство не поема ангажимент за затваряне на топлоцентралите в Маришкия басейн, защото този въпрос не би трябвало да се решава от едно служебно правителство в служебните дни от мандата му. Той посочи, че за преструктуриране на ТЕЦ-овете има и други инструменти освен Плана - например Фонда за справедлив преход. Според Пеканов няма как да 7-8 седмици, за които е изготвен преработеният план за развитие, да се съставни нова цялостна визия за бъдещето на тези централи, пише OFFNews.
Критики и въпроси
Пламен Абровски от „Има такъв народ“ отправи критика към документа. Според него в Плана липсва адекватно предложение, свързано със земеделието, след като от документа е премахнат проект за нова напоителна инфраструктура за около 850 млн. лв.
Пеканов отговори, че решението да се премахне този проект от документа е било трудно, но е взето след разговори с представители на Европейската комисия. „Проблемът е, че дълго време по този проект не са направени нужните изисквания от ЕК. Получихме индикации, че това е най-проблемният проект в Плана. До 2 юни се опитвах да защитавам този проект, но индикациите бяха ясни – проектът влиза в разрез с Директивата за местообитанията, водите и ОВОС“, обясни вицепремиерът, цитиран от bTV. По думите му се търсят компенсаторни механизми за българското земеделие. Бившият земеделски министър от ГЕРБ и настоящ депутат Десислава Танев заяви, че не е съгласна с неговото обяснение, че проектът не е отговарял на изискванията, предаде bTV.
Албена Симеонова от „Демократична България“ също настоя, че е важно да се осигурят средства за българските земеделци, защото те са пострадали сериозно от COVD кризата, особено малките. Тя попита защо в Плана няма нито една дума за развитието на горите.
Пеканов отговори, че се търсят буфери и средствата за земеделците ще бъдат увеличени. „От друга страна сме увеличили три пъти средствата за сектора биоразнообразие. Един приоритет на ЕК, който досега не е бил застъпен в предишната версия на Плана, така че по това перо може да бъдат пренасочени средства натам“, допълни вицепремиерът.
Мая Манолова попита защо финансовата подкрепа за бизнеса е намалена от 900 млн. на 500 млн. лева. Според Манолова това ще доведе до допълнително задлъжняване. „Разбирам притесненията. От макроикономическа гледна точка сега помощта е важна. Балансът колко да са грантове и кредити подлежи за дискусии. Може да се рекалибрира и да се увеличи възможността за грантове“, посочи авторът на плана.
Ивайло Кожухаров от „Има такъв народ“ разкритикува вицепремиера, че туристическият сектор е изцяло пренебрегнат. По думите на Пеканов планът не е секторен, а в рамките на последните 7-8 седмици не били постъпили идеи за туристическия сектор, които да могат да бъдат защитени пред Еврокомисията.
Той отговори и на „Демократична България“ за липсата на магистралата Русе – Велико Търново в проекта. „Не гледайте на плана като на продължение на оперативните програми. Проектите изискват много по-сериозни процедури за позволение. Транспортни и инфраструктурни проекти и автомагистрали почти няма как да бъдат допуснати. Планът в момента няма за отделни градове заложени проекти, освен за София, които по някакъв начин са успели да се преборят за половин млрд., който ние сега успяхме да намалим“, обясни Пеканов.
От ГЕРБ попитаха защо са били пренасочени част от средствата за саниране за инициативи в енергетиката, които могат да се финансират по други начини.
Пеканов в отговор обясни, че има намаление само при еднофамилните сгради в размер на 200 млн. лева, а в същото време се въвеждат 15% съфинансиране от гражданите при сградите от висок клас.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар