Предишното правителство бе създало илюзия за строителството на АМ „Хемус“ - как се строи, колко е важна, но вместо приоритет на държавата, имаме строителна илюзия, в която констатирахме огромно незаконно строителство и изплатени предварително средства за несъществуващи участъци. По този начин държавата се е оказала най-големият нарушител на Закона за устройство на територията. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в ефира на БНР.
Той коментира, че допреди да влезе в МРРБ си е представял, че цялата магистрала се строи и като български гражданин се е радвал за това. „Не мога да си представя защо не е планирана цяла магистрала, защо не е отчуждена цялата земя, защо не е получила разрешение за строеж. Никой не е знаел кога АМ „Хемус“ ще бъде завършена“, каза арх. Шишков, цитиран от ресорното ведомство.
„Неизвестен извършител“ строил „Хемус“ без никаква гаранция за качество
Той припомни, че служебното правителство е заварило строителни разрешения и документи за участъци от 1 до 3, а за лотовете от 4 до 6 забавени процедури. „За участъци 7, 8 и 9 дори няма трасе на магистралата. Подобен проблем съществува и при строежа на магистралата Видин - Ботевиград, където не е уточнено трасето между Монтана и Мездра. Там се строи от двата края, а в средата няма трасе“, коментира той.
Не е спрян строежа на „Хемус“
Зам.-министърът беше категоричен, че не е спрян строежа на магистрала „Хемус“. „За 4-ти лот вече има решение на Министерския съвет за отчуждаване. В момента се довършват процедурите по заплащане на собствениците на имоти. За 5-и лот предстои да се внесе за решение в МС за отчуждаване. Така че лъжата, че ние сме спрели строителството на „Хемус“ се оказа плоска“, посочи арх. Шишков. Той е убеден, че се работи ударно магистралата да се построи със всички законови процедури.
„Оказва се, че докато ние бързаме да довършим процедурите, някой си е позволил да строи незаконно в чужди имоти и няма жалба от собствениците. Жалби е имало заради унищожени горски територии заради строителството на магистралата“, коментира още арх. Шишков. Зам.-министърът заяви, че се търси кой е строителят. Към този момент единственият строител е „Автомагистрали“ ЕАД, но не е започнала работа официално.
„Предишните управляващи са раздали пари за АМ „Хемус“ напред и то дори на места, където не се знае къде ще мине трасето. Хаосът, който намерихме, е документален и юридически. Те така са си работили“, коментира още арх. Иван Шишков и уточни, че за МРРБ е важно да се направи анализ, а не ревизия на това, което се строи, за да може да се продължи. И още - „намереното от нас едни могат да нарекат хаос, а други могат включително да кажат, че е организирана престъпна група. Значи може да го тълкувате от единия до другия край, както си го представите“, посочи заместник-министърът.
„Автомагистрали“ е използвано за пощенска кутия
Арх. Шишков обясни, че държавното дружество „Автомагистрали“ е използвано за пощенска кутия, тъй като се води официален строител на магистралата. „Изкуствено е създаден проблем, защото „Автомагистрали“ няма ресурс да строи. Тя обаче не прави договори за подизпълнители за строителство, а прави договори, свързани с доставка на материали и строителна техника. Но накрая ще се окаже, че държавното дружество е виновно и всички щети ще останат за държавата. Едни фирми ще си получат парите, защото ще доставят материали, други ще си получат парите, защото са доставили строителна техника, а накрая качеството и некачеството на строителството ще остане в „Автомагистрали“, коментира той.
Магистрала „Струма“ готова най-рано през 2030 г.
По думите му до момента е нямало сигнали за нарушения, защото най-вероятно ДНСК с предишното ръководство е мълчал за тях. „Сега ние проверяваме дали назад във времето е имало жалби, защото може да се окаже, че има непроверени документи“, каза заместник-регионалният министър. Той увери, че служебното правителство ще остави решение за завършването на ‚„Хемус“ на следващото редовно правителство в няколко аспекта. „Първият е мащабите на незаконното строителство, което трябва да се констатира на 100%, както и предложение за законни процедури, с които проблемите да се преодолеят. Работи се усилено за проектиране на лотовете 7, 8 и 9. Искаме да оставим на следващия редовен кабинет свършена процедура за участъците от 4 до 6-и лот, и трасе за останалите. Тази магистрала е важна, но няма как да стане до 2024 г.“, подчерта още арх. Шишков.
***
Важното за теб е на Topnovini.bg! Последвай ни във Facebook, Instagram и Twitter, ела и в групата ни във Viber! Значимите теми и различните гледни точки са още по-близо до теб! Всички са в социалните мрежи – ние също, чети ни!
Добави коментар